Článek
Upozornění pro čtenáře
Článek byl modifikován. Jelikož nelze spolehlivě konstatovat, že se jedná o účty vytvořené Evou Toulovou, nebo vytvořené z jejího pověření, dá se konstatovat pouze fakt, že všechny nalezené účty jsou jednoznačně falešné a hodnotily ve prospěch Evy Toulové a neprospěch jiných filmařů. Je tedy pouze na úvaze čtenáře, jaký si z předložených zdrojů vyvodí úsudek.
Film Superžena
Před několika dny vešel do kin nový, v pořadí již čtvrtý film české režisérky Evy Toulové, s názvem Superžena a zakulatil tak její desetiletou profesní kariéru. Tradičně se jedná o romantickou komedii a co do návštěvnosti, s jakou rychlostí vešla do kin, tak rychle i odešla.
Jen pro kontext. Eva Toulová natočila filmy Šťastná (2014, 30%), Jak se moří revizoři (2018, 14%), Casting na lásku (2020, 27%) a nyní film Superžena (2024, 60%). Hodnocení na ČSFD zmiňuji, jelikož právě o něm bude řeč.
Tucty falešných profilů
Když jsem začátkem týdne otevřel ČSFD, zjistil že se již promítá dva roky odkládaný film Evy Toulové a uzřel, jaké má hodnocení a jaké profily ho hodnotí, nestačil jsem se divit.
Profily mnohdy ve stejný den registrace hodnotily totožné filmy. Jeden den vytvořené, hodnotící asi 150 filmů a druhý den zbytek. Jakmile totiž máte nad 200 hodnocení, začne se váš hlas projevovat v průměru filmů. Když chcete vytvářet falešné účty a zároveň jste lajdáci, otevřete si žebříček nejlepších filmů, či nekonečnou zásobu epizod nějakého seriálu. Takhle totiž poměrně rychle můžete ohodnotit velké množství filmů. Když si na to každý den vyhradíte čas, kdy několika hodnoceními aktivujete účet ze včerejška, vytvoříte nový email, registrujete druhý účet a naklikáte hodnocení, za pár dnů máte volební sílu, která už s pár procenty dokáže hnout. Za předpokladu, že se jedná o její účty, by to znamenalo, že tato nečestná praktika Toulové vycházela již od jejího debutu v roce 2014.
Osočit někoho je vážná věc a musíte si tím být opravdu jisti. Můžete se dopustit trestného činu pomluvy. Aktuální verze článku nekonstatuje, že vlastníkem, či objednavatelem účtů, Eva Toulová, ale pracuje s daty, které to s velkou pravděpodobností podporují. Svou tezi proto opírám o hodinu a půl dlouhé video, ve kterém jsem každý falešný profil otevřel, detailně znázornil opakující se vzorce hodnocení, vzájemně shodné datumy registrací a časy posledních přihlášení. Natočil jsem ho z prostého důvodu: Jakmile vykonají pracovníci ČSFD nápravu, nezbude po účtech ani památky. A tak se taky stalo. Den po natočení videa se z 61 hodnocení stalo jen 30, přičemž i z těch třiceti je pouze 23 profilů skutečných.
Pochopitelně můžete přijít a říct, že se jedná o podvrh, protože lze zvolit i druhou cestu. Poprosíte své okolí, aby si založilo profil a hodnotilo filmy. V tu chvíli vznikne ve stejný den několik účtů, které se pak stanou neaktivními. Když ale jako já najdete dvou týdenní posloupnost registrací a profily se stejným časem posledního přihlášení, nic nenasvědčuje tomu, že by se nejednalo o systematickou manipulaci.
Aktualizace 10.3.2024: Od prvního videa vzniklo dalších 14 falešných účtů. Ty jsem popsal ve druhém, kratším videu.
Polepšit sobě, potopit ostatní
Když už máte farmu na falešné profily a zvyšování hodnocení svých filmů je vám i tak málo, můžete snížit hodnocení tvůrcům které nemáte rádi a konkurentům. Stejně něco ohodnotit musíte, abyste se dostali přes 200.
Někdy to odnesly filmy Zdeňka Trošky, jindy zas Jiří Menzel, Zita Marinovová, Ivo Macharáček, Vlado Štancel, či Marta Ferencová. Z desítek profilů ale vyplynulo, že úhlavním nepřítelem Evy Toulové je její bývalý kolega a obdobně multi talentovaný, režisér, producent a herec Tomáš Magnusek. Minulost je spojuje už od roku 2014, kdy jeho společnost Magnusfilm distribuovala celovečerní debut Evy Toulové, film Šťastná. Je až s podivem, že některé z nalezených ČSFD účtů, které byly registrované během prvního měsíce od premiéry Šťastné, též právě nejhůře hodnotily několik Magnuskových filmů. Pokud by toto byla pravda, pak s o to větším podivem po podpásových ranách svému distributorovi, začala Eva Toulová asistovat při nových Magnuskových filmech. Na vrcholu jeho kariéry i váhy, u filmu Kluci z hor (2018), je například vidět ve filmu o filmu jako klapka. O rok později spolurežírovali deseti dílný seriál TV Barrandov, Čechovi. Ten je těžko sledovatelný už jen kvůli technickému provedení, protože některé záběry jsou barevně solidní, ale jindy jak bláto. To je ale jiný příběh.
Eva Toulová alias Eva Ambrožová
Po tomto seriálu již spolupráci rozvázali, což je patrné z krátkého amatérského filmu Režisérka, který Magnusek s dětmi na Ambroziádě natočil ještě ten rok. Jednat by se tak mělo o alegorii na osobu Evy Toulové, ve které mladá režisérka Eva Ambrožová ambiciózně připravuje svůj debutový film a s postupem času je na své kamarády / členy štábu nepříjemná. K přípravám filmu se připojuje Tomáš Magnusek v roli režiséra a herce Karla Zvonaře. Režisérka ho ze začátku u projektu vůbec nechce a připouští ho jen kvůli tomu, že jí zafinancoval část rozpočtu. Vše vrcholí, když režisérka při čtené zkoušce Zvonaře vyhodí. Po dvou letech a neúspěchu s debutem se Eva Ambrožová vrací za Zvonařem, který ji hned bez konkurzu obsadí ve svém filmu. Má v ní totiž důvěru a ví, že je dobrá herečka. Interesantní je, že se ve filmu objevuje reference na falešné ČSFD profily. Magnusek v té době už zřejmě tušil, podle jakých pravidel Eva Toulová hraje.
Tato paralela je podle zjištění více než zřejmá i samotné Evě Toulové. Po vydání krátkometrážního filmu se řada profilů, které hodnotily její filmy, po dlouhé době probudily a ohodnotily Režisérku, takříkajíc odpadem. Podobně se po třech letech probudily účty ve stejný den po premiéře Magnuskova filmu Stáří není pro sraby (2022) a jiné účty opět po premiéře čtvrtých Bastardů. Od 29. února 2024, kdy začaly projekce Superženy, se tyto profily postupně probouzejí a tento film hodnotí. Ne vždy pěti hvězdičkami, ale někdy třemi, či čtyřmi, aby se tak snížila jejich nápadnost. U většiny z těch 70 profilů byly též ikonky otazníku (to znamená, že bylo u daného filmu změněno hodnocení). U naprosté většiny profilů šlo ale pouze o filmy Evy Toulové. Zřejmě bylo potřebné při postupném snižování skóre filmů, ho zvýšit tam, kde do té doby byly jen tři nebo čtyři hvězdičky. Znovu upozorňuji, že zde s jistotou hovoříme o falešných účtech, které svou činností, jednoznačně a prokazatelně vedou k osobě Evy Toulové - nikoliv však o jejich provozování Evou Toulovou. To je pouze hypotetická teorie.
K vytváření velkého množství falešných profilů potřebujete vymyslet, jak se budou jmenovat. Úsměvné bylo například najít profil „zadnacerna“, jehož účelem zřejmě bylo, aby nebyla na profilu Evy Toulové žádná černá (více jak 30% hodnocení). Nacházel jsem ale i profily jako „tomag01“ s názvem Tomas Magnum (jako Tomáš Magnusek), „JaromirOukup“ (jako Jaromír Soukup), „helaruza“ Helena Růžičková, „smitzer“ Jiří Šmitzer (napsáno s chybou) či „ondrejsokol“ (jako Ondřej Sokol) a do jednoho falešného účtu se zřejmě omylem vloudilo i jméno Eva Toulová.
Propad hodnocení
Jak jsem zmiňoval, administrátoři ČSFD již včera všechny účty, které jsem prohlásil za falešné (některé byly jen podezřelé), smazali. V tu chvíli spadlo hodnocení u Superženy (2024) z 60% na 30%, u Castingu na lásku (2020) z 27% na 25%, Jak se moří revizoři ze 14% na 11% a Šťasná (2014) z 30% na 24%. Tři z podezřelých, které zbyly, se po půlnoci 7.3.2024 v 00:03 přihlásily a po pár minutách ve stejnou minutu opět odhlásily. O vlastnictví účtů se ale můžeme spolehlivě jenom domnívat.
Také netvrdím, že by snad některé Magnuskovy filmy nepatřily do žebříčku nejhorších, nebo i jiné filmy ostatních tvůrců, které tyto falešné profily hodnotily, ale není fér, aby jedna osobní antipatie měla 70násobnou váhu oproti ostatním. Ať už je provozovatelem účtů kdokoliv, doufám že svoji činnost ukončí. Má totiž mne - nového ctitele, který bude tyto filmy hlídat pod drobnohledem…
Uděluji souhlas k dalšímu užití článku jako faktického zdroje. Svůj kontakt mám na profilu.
Zdroj: Copperfilm, ČSFD, Mediář, YouTube Tomáše Magnuska