Článek
OZNAMENÍ O UKONČENÍ KEMPU RADAVA
S ohledem na rozhodnutí Městského úřadu Milevsko ze dne 15. 7. 2024, kterým Městský úřad Milevsko nařídil bezodkladné ukončení užívání Kempu Radava,
Informace o pozemku
Parcelní číslo:
322/1
Obec:
Kovářov [549517]
Katastrální území:
Chrást u Zahořan [789852]
Číslo LV:
26
Výměra [m2]:
1951910
Typ parcely:
Parcela katastru nemovitostí
Mapový list:
KMD
Určení výměry:
Graficky nebo v digitalizované mapě
Způsob využití:
vodní nádrž umělá
Druh pozemku:
vodní plocha
Stavba (areál kempu) se nachází na pozemku vodní plocha, a to desítky let.
Daný pozemek nepřipouští stavbu kempu a je tedy mimo jiné i v rozporu s platným územním plánem obce Kovářov. Část kempu, která se nachází v pobřežní severní části pozemku parc. č. 322/1 v katastrálním území Chrást u Zahořan v šířce cca 30 m je s platným územním plánem obce Kovářov v souladu.
Územní plán
je součástí územně plánovací dokumentace a vydává se pro území určité obce. Musí být v souladu s nadřazenou územně plánovací dokumentací, tedy se zásadami územního rozvoje, které se vydávají na úrovni kraje, a s politikou územního rozvoje, která se vydává pro území celé republiky.
Územní plán se vydává ve formě opatření obecné povahy, tedy smíšeného správního aktu, který stojí mezi obecně závazným právním předpisem a individuálním rozhodnutím.
V případě územního plánu se totiž jedná o akt, který má sice konkrétně vymezený předmět (regulaci území obce), nicméně směřuje vůči neurčitému počtu adresátů.
Obsah územního plánu je následně závazný pro rozhodování v území, především v rámci územního řízení. V území regulovaném územním plánem tak například nemůže být umístěna taková stavba, která by byla v rozporu s podmínkami stanovenými územním plánem.
Dne 14.09.2023 byla vydaná výzva k bezodkladnému ukončení užívání kempu Radava a je zarážející, že i přes upozornění stavebního úřadu Povodí Vltavy zahájilo sezónu 2024, ač dávno vědělo, že má ukončit nepovolený způsob užívání.
VÝZVA
K BEZODKLADNÉMU UKONČENÍ NEPOVOLENÉHO ZPŮSOBU UŽÍVÁNÍ
Odbor regionálního rozvoje Městského úřadu Milevsko, jako stavební úřad příslušný podle § 13 odst. 1 písm. c) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "stavební zákon") podle § 134 odst. 5 stavebního zákona
v y z ý v á,
vlastníka stavby
Kemp Radava
(dále jen "stavba") na pozemku parc. č. 322/1 v katastrálním území Chrást u Zahořan, kterým je
Česká republika,
kterou zastupuje Povodí Vltavy, státní podnik, IČO 70889953, Holečkova 3178/8,
150 00 Praha,
(dále jen "vlastník"),
bezodkladně ukončit užívání kempu Radava, který se nachází na části pozemku parc. č. 322/1 v katastrálním území Chrást u Zahořan.
(řešené území viz přiložené situace)
Stavební úřad se pokoušel v archivu stavebního úřadu dohledat jakékoliv dokumenty týkající se kempu. Vzhledem k obdrženému podnětu na nelegální provoz kempu a tomu, že se žádné dokumenty v archivu stavebního úřadu nenašly, vyzval stavební úřad dne 26.04.2023 pod čj. MM 21219/2023 ORR/Hře vlastníka k předložení dokumentů, rozhodnutí nebo jiného opatření vydanému k povolení nebo provozování (užívání) kempu Radava.
Vlastník stavebnímu úřadu předložil dokumenty, které nelze považovat za kolaudační rozhodnutí, povolení užívání stavby, kolaudační souhlas nebo povolení stavby.
Proto stavební úřad dne 14.09.2023 vyzval pod čj. MM 54135/2023 vlastníka k bezodkladnému užívání kempu Radava, který se nachází na části pozemku parc. č. 322/1 v katastrálním území Chrást u Zahořan.
Dne 27.09.2023 vlastník stavebnímu úřadu zaslal své vyjádření k ukončení užívání kempu Radava ze dne 27.09.2023 pod zn. PVL-65862/2023/912, které stavební úřad založil do spisu. Dne 21.05.2024 stavební úřad vyzval vlastníka k účasti na kontrolní prohlídce, která se konala 11.06.2024 na pozemku parc. č. 322/1 v katastrálním území Chrást u Zahořan.
Při kontrolní prohlídce stavební úřad zjistil, že je řešená část pozemku stále užívána a provozována jako kemp (z kontrolní prohlídky byl pořízen protokol pod čj. MM 29009/2024).
Na základě výše uvedených důvodů a zjištěních při kontrolní prohlídce ze dne 11.06.2024 stavební úřad konstatuje, že v rozporu s vydanou výzvou a bez potřebného opatření podle stavebního zákona je pozemek parc. č. 322/1 v katastrálním území Chrást u Zahořan nadále užíván pro provoz kempu.
Protože vlastník neuposlechl výzvu k ukončení užívání předmětného pozemku (areál kempu Radava), je stavební úřad nucen podle ustanovení § 134 odst. 5 stavebního zákona ve spojení s § 171 odst. 3 stavebního zákona vydat toto rozhodnutí, kterým bezodkladně zakazuje užívání výše uvedené stavby a pozemku.
Toto rozhodnutí je podle § 134 odst. 5 stavebního zákona prvním úkonem v řízení.
Stavební úřad dále zjistil, že se stavba (areál kempu Radava) nachází podle platného územního plánu obce Kovářov v ploše vodní nádrže – zóna 14, ve které platí následující podmínky využití:
• Přípustné: pláže, břehy, břehové porosty vodní plochy Orlické nádrže, stanice první pomoci vodní záchranné služby – složky IZS – maximální zastavěná plocha stavby nesmí přesahovat 150 m2.
• Podmíněné: je možno zřizovat lávky, skluzavky, mola, přístaviště a jiná sportovní zařízení, výstavba technické infrastruktury.
• Nepřípustné: všechny činnosti a děje neuvedené jako přípustné nebo podmíněné.
Výmluva povodí Vltavy na jednání z podnětu
Jelikož má povodí Vltavy svoje právní oddělení, tak jistě má také informace, jak se na podnět dívá zákon ve smyslu § 42 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
Podněty jsou tedy nepříliš formální oznámení či návrhy správním orgánům (úřadům), které může podat kdokoliv. Na základě informací, které do podnětu zformulujete, může konkrétní správní orgán dojít k závěru, že je potřeba daný problém řešit a zahájit správní řízení.
V takovém případě zahájí z vlastní iniciativy správní řízení, tzv. řízení z moci úřední. V rámci takového řízení může správní orgán účastníkům řízení založit, změnit nebo zrušit práva či povinnosti, např. udělit pokutu, stavební povolení nebo nařídit zdržení se některého jednání. Podněty mohou směřovat k zahájení různých správních řízení.
Správní orgány mají povinnost podnět přijmout.
Nejsou ale povinné řízení zahájit. Řízení je zahájeno jen tehdy, pokud správní orgán na základě vlastního uvážení dojde k závěru, že je zahájení řízení opodstatněné.
To znamená, že jsou naplněny zákonné důvody pro zahájení řízení.
Úřady musí být při řešení černých staveb důsledné.
Jestliže stavební úřad zjistí nepovolenou stavební činnost, měl by vůči stavebníkovi postupovat rázně, jak mu ukládá zákon. Zejména by neměl připustit, aby nepovolená výstavba pokračovala. Liknavý přístup, kdy neukázněnému stavebníkovi není z moci úřední zabráněno v pokračování a celkovém dokončení nepovolené stavby, je špatným signálem pro společnost a může vést k názoru, že zákony, a především úřady, neměří všem stejně.
Zdroj.
Závěr
Rovnost před zákonem a vymahatelnost práva patří nejen k pilířům demokracie, ale jsou i základem důvěry lidí ve státní orgány. V tomto případě však veřejnost mohla nabýt dojmu, že se buď toleruje stavět cokoli a kdekoli i bez povolení, nebo se respektování zákona nevyžaduje od všech stejně.
Jelikož daný kemp Radava nebyl nikdy povolen jako kemp (desítky let to procházelo), stavební úřad neměl jinou možnost než vyzvat povodí Vltavy bezodkladnému ukončení užívání kempu Radava.
Povodí Vltavy tuto výzvu nerespektovalo, proto přišlo rozhodnutí stavebního úřadu.
Podkladová studie pro změnu Územního plánu obce Kovářov „Kemp Radava
Objednatel:
Povodí Vltavy, státní podnik
Holečkova 3178/8
150 OO Praha 5
Zpracovatel:
Adam Rujbr Architects s.r.o.
Srbská 22
612 OO Brno
IČO: 26920522
Datum pořízení:
10/2023
Citace.
Stávající územní plán neodpovídá současnému využití území Kempu Radava a neumožňuje jeho revitalizaci a rozvoj. Podnět na pořízení změny územního plánuje podán za účelem vymezení plochy Kempu Radava tak, aby umožňoval hromadnou rekreaci, výstavbu staveb a zařízení související s provozem kempu, včetně dopravní a technické infrastruktury.
F. Charakteristika stávajícího stavu území
Kemp Radava je provozován v rozsáhlém areálu pobřežích pozemků vodní nádrže Orlík. Jedná se o cca 13 ha lesnatého území přiléhajícího k cca 1500 metrům převážně písčitého pobřeží. Historie kempu sahá do začátku 60. let, kdy bylo dokončeno napouštění vodní nádrže. V minulosti byl kemp provozován různými správci, v roce 2016 převzal správu státní podnik Povodí Vltavy.
Charakter kempu je silně poznamenán dlouhodobým nekoncepčním rozvojem. Do nedávna se zde nacházelo cca 250 míst s dlouhodobě stojícími převážně nepojízdnými karavany, které byly často rozšířeny o další dřevěné přístavby. Většina karavanů je napojena na elektřinu provizorním vedením z rozvaděčových skříní.
Dále zde jsou 4 objekty hygienického zázemí (2 zděné objekty, 2 mobilní kontejnery), které nevyhovují kapacitně ani docházkovou vzdáleností. Sprchy a toalety nemají dostatečnou kapacitu a pro část rekreantů jsou poměrně vzdálené. Uživatelé kempu zde vybudovali cca 100 dřevěných suchých záchodů rozesetých v lesním porostu.
Areál disponuje několika zdroji podzemní vody jak pro pitné účely, tak pro odběr užitkové vody. Svou vydatností však tyto zdroje nedostačují kapacitě areálu a pitná voda v sušších obdobích musí být dovážena v cisternách. V areálu jsou provozovány dvě restaurace a samostatné rekreační středisko poskytující ubytování v chatkách —jedná se o objekty jiných vlastníků na pozemku, ke kterému má státní podnik Povodí Vltavy právo hospodařit. Vjezd do kempu je střežen recepcí se závorou. Mezi poskytované služby patří kromě dlouhodobého pronájmu karavanových stání také méně využívané krátkodobé stání karavanů a stanování.
Stávající provoz kempu je do budoucna z více důvodů neudržitelný a především technicky nevyhovuje současným standardům. Provoz kempu má negativní vliv na životní prostředí.
Velké množství suchých záchodů může mít negativní dopad na podzemní vody. Rizikem je také únik ropných látek z velkého množství osobních automobilů parkujících přímo u karavanů v lese.
V oblasti dochází k dlouhodobé degradaci lesního porostu. Jedním z důvodů je:
vjíždění vozidly mezi stromy, zhutnění půdy a poškození povrchových kořenů; poškozování kmenů instalací rozvodů elektřiny, antén, budování přístaveb karavanů; rozdělávání ohňů v blízkosti stromů; obestavování stromů přístřešky a odvod dešťových vod; vylévání odpadních vod do porostů; nepovolené kácení rekreanty atd.
Areál je problematický také z hlediska bezpečnosti. Některé úseky cestní sítě jsou pod úrovní maximální hladiny vody a stejně tak i některé nepojízdné karavany. Rozestupy mezi karavany jsou velmi malé, což zvyšuje riziko šíření případného požáru. Nemobilita karavanů komplikuje havarijní kácení suchých nebo jinak poškozených stromů.
Povodí Vltavy o nelegálnosti daného kempu vědělo dlouhé roky a mělo dostatek času dát vše do pořádku.
To že povodí Vltavy neudělalo absolutně nic je zarážející, výsledek ale již známe.
Veškerá odpovědnost jde jen a jen za Povodím Vltavy!!
Kdyby kemp byl řádně povolen, není žádný karavan, a to včetně pergol a teras výrobkem plnící funkci stavby a lidé by tak nemuseli nic bourat a odstraňovat.
Říkáme to pořád!!
Tomáš Vítek
Specialista na kempy
campingpresstv@seznam.cz