Článek
Dýška alias spropitné se během let staly jakousi samozřejmostí při placení účtů v restauracích. Z dobrovolného odměnění nadstandardního přístupu jednotlivce se stala samozřejmost, a když ji odmítnete, měli byste se stydět. Nebo ne?
Proč platit za jednu službu dvakrát
Když jdu do restaurace, objednám si jídlo za nějakou cenu. Cena toho jídla zahrnuje nejen suroviny na přípravu, ale i pronájem restaurace, platy zaměstnanců, vybavení a podobně. Nevidím tedy jediný důvod, proč bych měla při placení nechávat nějaké dýško obsluze, která jen dělala svoji práci.
FinanceŽijte chytře a ušetříte statisíce
Nízké mzdy číšníků a servírek
Častým argumentem je, že číšníci a servírky mají minimální mzdy a jsou na dýškách závislí. A co mně je po tom? To jako já, když si domluvím v práci minimální mzdu, tak mám chodit loudit po klientových zákaznících nějaké drobné? To asi ne, že?
Nikdy bych na něco takového ani nepřistoupila, a pokud jsou zaměstnanci, kteří přistoupí na minimální plat s vidinou možných dodatečných dýšek, je to jejich hloupost. Kromě toho, že tak okrádají stát, a tím i nás všechny na daních, tak se vystavují obrovské ekonomické nejistotě. Co když k nim do podniku bude chodit více lidí jako jsem já, kteří nevidí důvod, aby standardní servis odměňovali nadstandardními příplatky?
Lidé a společnostPravda o Ukrajincích
Standardní dýško je 10 %
Obecně se udává, že vhodná výše dýška je alespoň 10 %. Když tedy jdete ve dvou třeba na running sushi, na dýšku byste tam měli nechat přes 100 Kč. Když půjdete na večeři do lepší restaurace, dýško může ještě vzrůst. Třeba na polovinu vašeho paušálu, co měsíčně platíte za telefon. A v případě, že půjdete do restaurace víckrát za měsíc, což chodí většina z nás, na celkovém dýšku můžete utratit i nižší tisíce korun. Třeba ty, které byste jinak investovali, abyste se zajistili na stáří a nemuseli pak viset ostatním na krku a naříkat, jak jste se měli asi jako zajistit. Tak třeba takhle - přemýšlet nad tím, za co utrácíte a co se svými penězi celkově děláte.
P.S. Když děcka polijí ubrus, který musí obsluha vyměnit nebo jinak zkomplikují obsluze práci a ta to v klidu a s úsměvem vyřeší, nemám problém to ocenit dýškem. Poskytli mi tím nadstandardní služby, které já na oplátku nadstandardně ocením. Byť bych nemusela, protože, jak jsem zmínila v úvodu, je to jejich práce, za kterou jsou placení svým zaměstnavatelem. Tohle mi přijde fér. Ale opravdu nehodlám extra oceňovat, že mi někdo přinese a zase odnese talíř s jídlem.