Článek
Dodnes je celá tato událost nazývána legendou. A to z jednoho prostého důvodu. Komunistický režim se nelíbil nikomu a všichni toužili po svobodě a klidu. O něčem podobném snil i tehdejší strojvedoucí a mnoho cestujících, kteří věděli, že jejich vlak neskočí v Aši, jak bylo původně plánováno, ale v západním Německu. Souprava ocitající se v rukou spiklenců, kteří se snažili za každou cenu dostat ze země, se tak vydala na svou cestu. Začátek trasy byl v Chebu, městě, které se ocitá blízko německých hranic. Dnes pro lidi zde žijící velká výhoda, často cestují svobodně nejen za nákupy, ale i za prací. Taková svoboda se však před 72 lety mnohým nenaskýtala.
Poté, co do vlaku nastoupila většina cestujících, zavřely se dveře a většině cestujícím bylo jasné, co bude dál. Vlak projížděl tehdy poklidnou komunistickou krajinou, lidé si užívali poslední doušky krásy Československé republiky a začaly se těšit na nový život. Ale i přesto se většina z nich obávala možného zadržení. Plány byly jednoduché, ale realizace o něco složitější a hlavně nebezpečnější. I tak to ale zvládli. Vlak projel městem Aš rychlostí přibližně 70 km/h, prorazil železniční závoru na hraničních přechodu a zastavil přibližně 300 až 500 metrů na území Německa. V dostatečné vzdálenosti případnému zadržení.
Někteří se do vlasti dobrovolně vrátili
Tato naplánovaná hromadná akce se však dotkla i lidí, kteří se za hranice dostat neplánovali. Mezi nimi bylo několik studentů chebského gymnázia nebo pacientů, kteří se léčili ve Františkových Lázních. Ti se následně dobrovolně vrátili zpět do vlasti, ale i tak je tresty neminuly. Celá akce následně donutila komunisty jednat o vybudování železné opony.
Průběh celé akce
V 9:55 hodin vyjel rychlík z Prahy do Chebu, který byl tažený parní lokomotivou. Ve 14:12 bylo následně v Chebu odpojeno několik vagonů a z rychlíku se stal osobní vlak směřující do Aše. 14:26 vlak vyjel z Františkových Lázní a v malé obci Hazlov odpojila posádka vlaku brzdy na vagonech. Vlak od této chvíle mohl zastavit jen strojvůdce. Rozjel soupravu na rychlost 70 km/hod, projel bez zastavení Aší a mířil ke státní hranici s Německem. V 15:04 vlak prorazil hraniční závoru a po 300 metrech zastavil v Německé spolkové republice u strážního domku číslo 30.
Zdroje: Horydoly.cz, Deník.cz, iRozhlas.cz, Aktuálně.cz