Článek
Jako médium se označuje nějaký komunikační výstup nebo nástroj, který se používá k ukládání a doručování informací nebo dat. Hlavně tedy v masmediálním komunikačním průmyslu. Patří mezi ně tištěná média, zpravodajská média, fotografie, videa, vysílání…
Důvěra v média klesá
Podle průzkumu CVVM od roku 2005, kdy byla důvěra největší, klesla o 25 %. A není se čemu divit. Jedním z důvodů je, že dříve spousta médií měla svého vlastního majitele, ale dnes se média jako televize, noviny, rádia zkupují a vlastní je jeden člověk/firma. Tomuto se říká monopolizace. Velká americká média jsou vlastněna jen šesti korporacemi, uvedla univerzita v Ohiu. Což dává velkou kontrolu nad informacemi, které se dostávají mezi lidi.
Občasná neobjektivnost je také problém. V Česku se můžeme podívat na Andreje Babiše, který se ve svých médiích vychvaluje. Ale na druhé straně, některá média, která s ním nemají nic společného, tak jsou vůči němu často zaujatí. Myslím si, že ani jeden extrém není dobrý.
Změna novinářského řemesla
Novinařina se změnila. Tedy ne úplně novinařina jako samotná, ale dostupnost informací. Jak uvedla válečná reportérka Petra Procházková pro Respekt: „Změna je hlavně v technologiích. Už nikde nejsme my, novináři, první. Dříve veškeré mé snažení bylo, abych byla všude první. To teď přestalo dávat smysl, protože je tam vždy nějaký civilista nebo voják, který to natočí na telefon.“
Co tím chci říct? Na internet mohou vždy uniknout nějaké neověřené informace. Ale lidé nemají potřebu si je ověřovat, takže se zkreslené informace dostávají do společnosti.
Pád do dezinformační jámy
O dezinformacích slyšíme na každém rohu. Největší debatu o dezinformacích rozvířila pandemie Covidu-19 a vpád Ruska na Ukrajinu. Nepravdivé informace, často založené jen na domněnkách, nebo „důkazech“ jedinců (např. Ladislav Vrabel), kteří je šíří do většího publika.
A jelikož populace není zvyklá si informace ověřovat, tak si lidé utvářejí názory, jen podle těchto dezinformací. Ono tedy často není lehké dezinformaci odhalit, ale na druhou stranu se tomu dá předejít. Stačí se podívat na nějaký důvěryhodnější zdroj. Nejenom na příspěvek na Facebooku, či TikToku.