Hlavní obsah
Lidé a společnost

Pokuta za natankování? V New Jersey a Oregonu klidně desetitisícová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Adobe Stock

Pokuty se na silnicích rozdávají různé, ale už jste někdy dostali pokutu 10 tisíc za to, že jste si sami na čerpací stanici natankovali benzín? V takovém státě New Jersey a některých částech státu Oregon by se vám to normálně mohlo stát.

Článek

Většinu 20. století bylo v USA běžné se na čerpací stanici nechat při natankování obsloužit. Obsluha, mnohdy oděná v uniformě či dokonce s motýlkem, vám natankovala, aniž byste museli hnout prstem (kromě placení). První samoobslužné čerpací stojany sice vznikly už v roce 1915, kdy si mohli Američané za drobné v nočních hodinách na zavřené stanici natankovat, ale provozovatelé čerpacích stanic se báli, že je samoobsluha připraví o příjmy. Stanice totiž v té době nabízely řadu doplňkových služeb podobných autoservisům, například kontrolu oleje, pneumatik, baterie či výměnu stěračů.

Kvůli ochraně svého obchodního modelu se tak mnohde provozovatelé dali dohromady s místními šerify a hasiči v kampani, která úspěšně vytvářela dojem, že neznalí řidiči by při samoobslužném natankování mohli přeplnit nádrž a způsobit požár či jinou nehodu. I díky tomu se ve dvaceti třech státech USA povedlo do roku 1968 samoobslužné stanice zakázat. Není divu, že na počátku 70. let tak pouhých 8 procent všech stanic v zemi bylo samoobslužných.

Až na přelomu 70. a 80. let 20. století se trend začal postupně měnit, a to díky úspěchu konceptu samoobslužných čerpacích stanic ve Švédsku. V 80. letech se rovněž povedlo do stojanů integrovat čtečky karet. A také v USA stanice přišly o možnost opravovat auta: nově se musela nechat opravovat u autorizovaných prodejců. Benzinky tak nakonec zvolily levnější model samoobsluhy – v r. 1992 už jich bylo 80 % - a přesedlaly na prodej drobnějšího zboží s vysokou marží.

V New Jersey a Oregonu se však obsluhy při tankování drží zuby nehty už od roku 1949, respektive 1951. Odůvodnění jsou nadále stejná, tedy že řidiči mohou způsobit požár, jde o inkluzivní službu pro důchodce a osoby s postižením. A také to zajišťuje zaměstnanost mezi pracovníky na pumpách. Problém je v tom, že osob ochotných na benzínkách pracovat ubývá, a provozovatelé by tak rádi přešli na samoobslužný model (argumentem je i nižší cena pohonných hmot na takových stanicích). Ale nemohou.

Oregon sice v roce 2018 povolil samoobsluhy ve venkovských oblastech, ale jinak zákaz drží. New Jersey, které má dlouhodobě spíše nižší ceny benzínu, se svého zákazu nevzdává vůbec. A jak bylo naznačeno, oba státy mají pro osoby, které by si chtěly samy benzín natankovat, připravený také pokutový sazebník, přičemž nejvyšší pokuta je na pěti stech dolarech, tj. lehce přes jedenáct tisíc korun.

V New Jersey letos proběhl pokus zákaz zrušit, ale politicky jde o sebevraždu. Na 73 % obyvatel státu totiž v březnu 2022 potvrdilo, že sami si benzín natankovat nechtějí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz