Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Drama na vlastní kůži? Z Brna do Prahy elektromobilem! Realita, nebo fikce?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Copilot (https://m365.cloud.microsoft/)

Peugeot e-308 sw (Copilot, https://m365.cloud.microsoft/)

Nedávno jsem narazil na článek, který popisuje zkušenost s cestou z Brna do Prahy elektromobilem. Autor se v něm podělil o své frustrace a zklamání z elektromobility, když se mu nepodařilo dojet do cíle bez komplikací.

Článek

Tento příběh mě přiměl zamyslet se nad tím, jaké jsou skutečné možnosti a limity elektromobilů v dnešní době. Pominu fakt, že pod/nad článkem není podepsán autor a že se ani nepodělil o konkrétní vůz, kterým cestu absolvoval (nicméně z médií v článku lze relativně snadno dovodit). Začněme tím, že „koupit si“ (v uvozovkách, neboť pisatel si jej nekoupil, ale bylo mu přiděleno jako služební) jedno ze čtyř registrovaných aut v Česku za 1,1 milionu korun s dojezdem cca 400 km (dle WLTP) a pak nedojet z Brna do Prahy, je v dnešní době téměř umění nemožného.

Foto: Lukáš Kadula

Registrace nových osobních BEVs Peugeot v ČR 1-10/2024, se souhlasem provozovatele webu Čistá doprava (https://www.cistadoprava.cz/registrace-novych-osobnich-vozidel-v-cr/)

Elektromobily dnes nabízejí širokou relativně škálu možností a technologií, které mohou mj. zlepšit zážitek z jízdy. Například za podobnou cenu lze pořídit elektromobil s dojezdem až 700+ km podle WLTP standardu, což je více než dostatečné pro cestu z Prahy do Brna (a s lehkou nohou „na plynu“ i zpět) bez nutnosti nabíjení. Mimochodem těchto vozidel se ve stejném období u nás prodalo 340× více než vozidla uvedeného v článku pisatele.

Je důležité si uvědomit, že elektromobilita se neustále vyvíjí a zlepšuje. Automobilky investují miliardy do výzkumu a vývoje, aby zvýšily dojezd, zkrátily dobu dobíjení a zlepšily celkovou spolehlivost vozidel. Navíc infrastruktura pro dobíjení elektromobilů se rychle rozšiřuje, což znamená, že najít nabíjecí stanici je stále jednodušší.

Foto: Lukáš Kadula

Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR, se souhlasem provozovatele webu Čistá doprava (https://www.cistadoprava.cz/mapy/ev/)

Samozřejmě, že přechod na elektromobilitu není bez výzev. Každá nová technologie má své počáteční problémy a vyžaduje čas na zdokonalení. Ale místo toho, abychom se zaměřovali na negativní zkušenosti, měli bychom ocenit pokrok, který byl již dosažen, a podporovat další inovace - nicméně jsme v Česku a každé „kopnutí do elektromobility se počítá“ a má odpovídající zásah (ale o tom třeba někdy jindy).

Pokud se někdo rozhodne investovat do elektromobilu, je vhodné si předem zjistit všechny dostupné informace a vybrat model, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám. Elektromobily ve stejné nebo srovnatelné ceně s delším dojezdem a rychlejším nabíjením jsou již dnes na trhu.

Závěrem bych chtěl říci, že elektromobilita má obrovský potenciál přispět k udržitelnější budoucnosti. Místo toho, abychom se nechali odradit jednou špatnou zkušeností, mohli bychom se zaměřit na to, jak můžeme tuto technologii dále rozvíjet a zlepšovat.

Více informací na www.cistadoprava.cz.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám