Hlavní obsah
Umění a zábava

Malíř Adam Štech: Protahuju klasickou modernu Condem, a funguje to!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Internet a archiv Adama Štecha

Václav Havel recyklovaný výtvarníkem Štechem na všechny způsoby

Malíř Adam Štech je vycházející superstar na obloze českého výtvarného umění, možná ale vykrádá jiné a hodně i sám sebe. A o tom je tento fiktivní rozhovor.

Článek

Adame, vystavuješ od Amsterodamu po Miami, prý z tebe bude „George Condo pro ty, kteří si nemohou dovolit George Conda“, asi jako je kolega Daniel Pitín „Adrian Ghenie pro galerie třídy B až C“, nebo tak něco… Zkrátka: jak vnímáš svůj mezinárodní úspěch?

Nebudu lhát, Martine, je to opojné. Dělat si prču z klasické moderny je recept, který musí fungovat, a taky se to děje. Lidi milují srozumitelnost, vtip, který má pointu, vezmeš toho Picassa nebo Bacona, ty jména jsou těžká váha sama o sobě, to pomáhá, a protáhneš je tím Condem. On už to takhle dělá léta, ale nestíhá, tak jsem mu helfnul v tý nižší cenový skupině, no. A to je celý, ten můj úspěch, že jo.

A Havel, to je taky strašně srozumitelný, zvláště když ho zmasíruješ tak nějak milosrdně, zatímco Zemana úplně dorazíš, aby to publikum z pražské kavárny jasně pochopilo, ne?

Nebudu lhát… vlastně to už jsem říkal, jo Havel, ty vago, on má hlavu v americkým Kongresu, to je mezinárodní marketingová značka, což pochopil už kolegáček Pasta Oner a já holt naskakuju do posledního vagónu tohodle galerijního rychlíku, víš? Udělal jsem kvaš, litografii, sochu i nástěnnou malbu. Havlík vytěžený do posledního pětníku, to ti povídám. Prostě makám, dokud je zájem. Jsem jen dělník umění, práce mi voní a prachy z toho jsou fakt vydřený, hodně zasloužený, to mi věř.

Adame, já prostě valím oči, třeba jak jsi vzal tu hubu z Predátora, což je jasný popkulturní odkaz, a cpeš ji na různý klasický figury z dějin umění… Fakt zírám.

Hele, není to žádná věda. Do muzeí se nedostaneš podlézáním, čím větší hnus, tím větší koncept, přesah, transcendence, zkrátka papáníčko pro kurátory. Uděláš to trochu líbivější, a už jsi na černý listině. Ale já je nešetřím, a taky nebudu - kdo si mě koupí, ten neprodělá. A teď mám předvánoční akci na Picassovy hlavy, nasekal jsem jich nějak moc, ale vzhledem k inflaci a účetní uzávěrce jsem ochoten jít o 20 procent dolů. Tak pište, zazobánci, ať se práší za kočárem!

Děkuji za adventní rozhovor.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz