Článek
Myšlenkou nového elektronického systému je podle chorvatského ministra pro moře, dopravu a infrastrukturu Olega Butkoviče, zrychlit dopravu, odstranit mýtné brány a vyhnout se dopravním zácpám během sezóny.
„Z průzkumu provedeného v roce 2019 vyplývá, že 70 procent řidičů bylo pro model ‚zaplať, kolik ujedeš‘ místo klasické dálniční známky. Od klasického systému známek se pomalu upouští. Tohle bude o elektronickém placení mýtného bez zastavení,“ sdělil chorvatskému portálu Jutarnij list ministr Butković.
Společnost HAC oznámila, že letošní rok by mohl být potenciálně posledním rokem platebního modelu prostřednictvím mýtných bran.
Od příštího roku se plánuje postupné zavádění nového modelu elektronického placení mýtného bez zastavení. Projekt za zhruba 100 milionů eur by měl být plně realizován do roku 2025.
Tento model zpoplatnění by tedy nebyl založen na vinětovém systému, jako mají na Slovinsku, ale na systému kamer, které by spolu s SPZkou vozidla zaznamenávaly barvu, objem, profil vozidla a odhad doby přepravy. Účtování bude probíhat prostřednictvím zařízení ENC a systému ALPR, přesněji řečeno, všichni uživatelé se budou muset do systému registrovat prostřednictvím SPZ daného vozidla.
Butković vysvětlil, že to znamená, že už nebudou žádné mýtné brány, že řidiči budou mít speciální účet, ze kterého se budou odečítat finanční prostředky při vjezdu a sjezdu z dálnice.
Konec kolon před mýtnou branou
„Nebudou existovat žádné mýtné brány, nebudou tam davy lidí a cílem je zvýšit provoz na dálnicích. Nový systém by mohl umožnit průjezd až 3000 vozidel za hodinu,“ řekl ministr Butković.
Ne všichni odborníci podle portálu Jutarnij list, ale s tímto modelem souhlasí. Například Ivan Dadić, emeritní profesor a bývalý děkan záhřebské fakulty dopravních věd, nedávno řekl Euractivu, že pouze dálniční známky mohou zabránit zácpám na dálnicích. Plánovaná technologie je podle něj ve srovnání s dálničními známkami příliš drahá a přínos vinět by byl mnohonásobný.