Článek
Podle údajů, které poskytlo Chorvatské turistické sdružení portálu Jutarnji list, se v červenci 2023 počet přenocování v Chorvatsku snížil o pět procent, tedy počet příjezdů se oproti loňskému roku snížil o čtyři procenta, zatímco výsledek za prvních sedm měsíců je jen nepatrně lepší než v roce 2022.
V předchozí části roku, tedy prvních sedm měsíců, rostl počet přenocování v Chorvatsku jen o dvě procenta a příjezdy jen o jedno procento, což znamená, že Chorvatsko zatím zachraňuje dobrá předsezóna. Chorvatsko vstoupilo do hlavní části sezóny s problémy, které by se, pokud je nevyřeší, mohlo by se to dodatečně projevit v následujících letech.
Vysoké ceny v Chorvatsku
Jak pro Jutarnji list vysvětlil Paško Klisović, ředitel Asociace námořního cestovního ruchu při HGK, je již nějakou dobu jisté, že námořní turistika ukazuje v červenci deficit, což je způsobeno především několika faktory.
„První jsou povětrnostní podmínky během června, kdy obvykle probíhá rezervace na červenec, což se letos nezdařilo, a také to, že některé destinace, jako například Řecko, dávaly poslední čtyři roky nabídky k investicím do lodí, což má za následek přelití z Chorvatska, které zůstalo bez některých hostů,“ říká Klisović.
Nejzávažnějším důvodem je však nereálné zdražování zejména zboží a služeb v působnosti státu nebo místních samosprávných celků, které způsobilo, že Chorvatsko je pro obvyklé emisní trhy stále méně atraktivní a dostupné. A ti, alespoň pokud jde o hlavní sezónu, mají čím dál těžší udržet krok s chorvatskými cenami.
Turisté jsou na ceny citlivější
„Nejsem z těch, kteří jsou pro malování účtů a běsnění proti cenám restaurací v Chorvatsku, ale faktem je, že v letošní sezóně v Chorvatsku ceny četných služeb spojených s námořní turistikou, které jsou většinou v ruce státu zdražily. Zde mám na mysli především ceny vstupenek do národních parků a přírodních parků, které výrazně vzrostly, stejně jako ceny kotvišť a dalších služeb v přístavech,“ říká Klisović.
Klisović dodává, že se ukazuje, že současné emisní trhy - a to mluvíme především o Rakousku, Německu, Polsku a České republice - jen stěží stíhají růst těchto cen a že je třeba udělat krok k tomu, aby chorvatské trhy byly citlivější na cenu.
Hosty je třeba hýčkat a starat se o ně
„Zde mám na mysli především trhy Spojených států amerických, Austrálie a Nového Zélandu, které v současnosti nejsou příliš zastoupeny. Námořní segment, který oproti zbytku cestovního ruchu tvoří podíl možná čtyři procenta. Hosty je třeba hýčkat a starat se o ně,“ vysvětlil Klisović a dodal, že doufá, že se mu v rozhovoru s kompetentními institucemi podaří najít řešení.