Článek
Předražené ubytování, místy i restaurace, občerstvení a nápoje. Zvyšování cen, které se schovalo za inflaci a přechod Chorvatska z kuny na euro, vyvolalo spoustu debat mezi zahraničními milovníky Chorvatska, kam vyrážejí v létě miliony turistů.
Chorvatský zpravodajský deník Danas.hr nyní hodnotí uplynulou letní sezónu. „Hosté si stěžují na předražené, často ostudně špatně zařízené apartmány, které stojí přes sto euro za noc,“ přiznávají Chorvaté.
„V roce 2023 řada majitelů a pronajímatelů prázdninových apartmánů v Chorvatsku výrazně zvýšila ceny ubytování,“ přiznává portál Croatia Week.
Turistky z Francie, Anne a Noa reportérům z deníku Danas.hr řekly, že se jim chorvatské pobřeží velmi líbilo, šokovaly je ale ceny na plážích i drahé vstupy do národních parků. „Problém také je, že všechny restaurace jsou stejné. Nabízejí jen pizzu, noky a těstoviny. Nic víc. Chtěli bychom větší výběr,“ říká Noa na konci jejich cesty přes Pulu, Trogir a Šibenik.
Každý turista, který Chorvatsko v letošní sezóně navštívil, na tamní vysoké ceny neupozorňuje. „Líbí se mi nabídka v Záhřebu, jídlo je velmi dobré! Ceny jsou v pořádku. Není to levné, ale ani příliš drahé,“ říká turista Thomas z Německa.
Turisté si stěžují na předražené, často ostudně špatně zařízené apartmány, které jsou zpoplatněny přes sto eur za den, ale podle tradičních ukazatelů, příjezdů a přenocování, je další dobrá sezóna za námi. Hlavní otázkou však je, zda můžeme udělat něco jinak. Pro dlouholetého šéfa turistického sdružení je to například klíčová kvalita služeb.
„Tam, kde byl růst cen doprovázen růstem kvality, stala se sezóna velmi úspěšnou. Kde se lidé chtěli obejít bez navýšení kvality, byl cítit nedostatek turistů. Proto v červenci a části srpna nastaly zmatky,“ říká bývalý ministr cestovního ruchu a ředitel HTZ Niko Bulić.
„Aby byly ztráty co nejmenší, musíme investovat do kvality a rozmanitosti,“ řekl novinářům deníku Danas.hr ředitel turistické agentury v Aténách. „Řecko je v průměru poněkud levnější,“ dodal.
Co opravdu nikoho nic nestojí, je úsměv
„Co opravdu nikoho nic nestojí – víte, je úsměv. Když turista přichází, když odchází, malé gesto, jako je aperitiv nebo dezert, když dojídáte oběd, jak je v Řecku zvykem – to jsou maličkosti, které znamenají hodně,“ říká ředitelka marketingu a rozvoje cestovní kanceláře Atena Danielle Rudić.
Proto musíme pracovat na laskavosti, bilancují Chorvaté. „Se sezónou však musíme být spokojeni,“ říká Daniella, jejíž cestovní kancelář přivezla do Chorvatska až o 80 procent více leteckých turistů než v loňském roce. „Výsledky budou ještě lepší, když na pobřeží přilákáme velké hotelové řetězce a až se začne pracovat na propagaci celého pobřeží,“ analyzuje Rudić.
Dubrovník, Split a Hvar
„Ta tři města se pořád opakují, já jim říkám tahouni Chorvatska - Dubrovník, Split a Hvar. A abychom opravdu vytvořili trochu větší a vážnější příběh, je kromě správného destinačního managementu klíčový vzdělaný agent, který nám přitáhne turisty do Chorvatska,“ říká Rudić.