Článek
Shrnutí události
Nedávno jsem četl na Novinkách.cz článek, který se zabýval soukromou aktivitou primátorky města Brna Vaňkové. Šlo o to, že primátorka Brna byla vyfocena v blízkosti blíže neurčené substance, která může působit jako látka, která je určena ke konzumaci prostřednictvím vdechnutí do nosu. Z fotky je vidět, že tato substance je „naporcována“ a zřejmě připravena ke konzumaci.
Důležité je zmínit to, že i když prášek působí nějakým dojmem, tak opravdu přesně nevíme, co to bylo za látku. Nicméně faktem zůstává, že ať je to cokoliv, tak to může mít vliv na image paní primátorky a vůbec celé politické strany.
Z článku na mě zapůsobil hlavně fakt, že její spolustraníci shledávají její soukromý život pouze za její věc. Dále se dozvídáme, že to v podstatě není problém, protože je to pouze její soukromí, které se nepropisuje do jejího pracovního života. Jeden z poslanců to označil za bouři ve sklenici vody.
Co je identita v marketingu?
Identita je to, jaká organizace nebo podnik doopravdy je, anebo chce být. Jako vhodný příklad se zde jeví identita politické strany. Politická strana se nějakým způsobem prezentuje určitým skupinám voličů. Problematické je to, že ne celá identita je komunikovatelná, takže je důležitá zejména komunikovaná část identity.
To co se v našich myslích vytváří je pak určitý obraz, který se nazývá image značky.
Komunikovaná část identity ODS
K tomu, abychom si udělali obrázek o tom, jaká je tato část identity si vypůjčíme text z webu ODS, který se jmenuje „4 pilíře“. Online zde: 4 pilíře – Program – ODS – Občanská demokratická strana
Dozvídáme se zhruba toto, ODS je strana, která podporuje poctivě pracující. Dále upřednostňuje svobodné podnikání a nízké daně. Z dalšího textu je jasné, že má raději více svobody namísto neustálých kontrol. A na závěr je uvedeno, že považuje ČR za sebevědomou zemi s vlastním názorem.
Důležité je si jistě uvědomit, že webová stránka jakékoliv politické strany není dostatečným materiálem k tomu, abychom zjistili identitu kterékoliv strany. Ačkoliv tam není přesné vyjádření, jak se staví k užívání takovýchto látek, tak si můžeme domyslet, že pokud to není explicitně řečeno, tak nejsou pro takovéto aktivity.
Problematická část tohoto jevu
Pokud je někdo významný z nějaké organizace, podniku, strany zaznamenán při nějaké činnosti, tak je velmi možné, že s tímto bude pak spojována i jeho/její strana.
Ačkoliv to nemusí být problém, protože to mohou jejich voliči uvítat, tak takový vývoj není vůbec jistý. Problematické je také to, že strana se potřebuje nějak diferencovat od ostatních stran v důležitých otázkách.
Předpokládejme, že podporovatelé takových aktivit budou volit vymyšlenou stranu SAŽS (Strana aktivního životního stylu). Do toho přijde jiná strana PAŽS (Přátelé aktivního životního stylu), která bude podporovat to samé. SAŽS tu ovšem byla dříve, a tak je toto místo v myslích voličů zabrané. Pokud se strana PAŽS nebude diferencovat v dalších otázkách od strany SAŽS, tak bych jí prorokoval malý zájem voličů, protože místo v myslích voličů už je zabrané.
Vraťme se ale k primátorce Vaňkové. Její aktivita nastavuje novou komunikaci, která by mohla vést k tomu, že si lidé začnou asociovat značku ODS s užíváním psychoaktivních látek. V článku na Novinkách.cz jsou také zmíněny reakce ostatních politiků, kteří působí, že takové chování neodsuzují. Schvalují ho tedy? Nemyslím si, že by to chválili, ale tím, že se k tomu staví shovívavě to může tak působit. Z toho všeho to může působit, že riskují, že značka ODS získá novou asociaci. Tedy to, že si jí lidé začnou spojovat s užíváním takových látek.
Volič se pak může ptát: Budu s tím také spojován? Je to moderní? Je to společensky přijatelné? Pokud si voliči odpoví, že ano, tak to není pro značku problém. Pokud si odpoví, že ne, tak to může vést k poškození image (v tomto případě zřejmě i identity), které se pak obtížně napravuje.
Podstatné je také to, že společnost se nějakým způsobem vyvíjí, takže to nemusí být nakonec vůbec problematické. Zde bych rád vzpomněl na finskou premiérku Sannu Marin. Vedly její aktivity k poškození značky SDP (Social Democratic Party of Finland)?