Článek
Automobilová doprava je v Česku celkově citlivé téma. Jen se podívejme, jaké vášně vzbuzovaly automobily v předvolební kampani před komunálními volbami v Praze. Dokonce kvůli „utlačování automobilistů“ vznikla nová strana Motoristé sobě.
V České republice produkuje osobní automobilová doprava okolo 10 % skleníkových plynů, což rozhodně není zanedbatelné číslo. Pokud se ještě podíváme na náš energetický mix, ve kterém tvoří většinu uhelné elektrárny, tak uvedené procento získá ještě větší rozměr.
Dalším argumentem proti přijetí zákazu byla teze, že to zničí evropskou ekonomiku, která je na automobilovém průmyslu dost závislá. Jenže musíme počítat s tím, že zákaz by měl začít platit až za 12 let, což je vcelku dlouhá doba, při které se bude výrazně měnit evropský průmysl. Hlavně bych zde neviděl zkázu světa, ale spíše příležitost pro růst a transformaci evropského průmyslu, přičemž automobilové společnosti jsou již dlouhou dobu připravené na zákaz spalovacích motorů a potvrzuje to níže připnutý tweet.
Otroci z hnutí ANO: "Zákazem spalovacích motorů skončí automobilový průmysl. Budou statisíce nezaměstnaných. Auta si naši lidi nebudou moct dovolit."
— Lukáš Valenta (@Lukas__Valenta) February 14, 2023
Realita: pic.twitter.com/lYyJYO2Ese
Já sám nemám rád cestu různých zákazů nebo kvót, jenže nyní bohužel nemáme dostatek času, jelikož klimatická krize nepočká a musíme jednat ihned. I přes to, že Evropa rozhodně není největší producent emisí, tak je dobře, že v této oblasti udává trend a snad se zbytek světa postupně připojí.
Hlavně bychom měli brát tento zákaz jako příležitost, která by mohla vést k vytvoření nových pracovních míst. Dále by tento zákaz mohl pomoci ke zlepšení železniční infrastruktury, což by mohlo do budoucna snížit tlak na potřebu vlastního automobilu. V neposlední řadě by to mohlo vést ke zlepšení našich měst.
A na závěr je důležité zmínit, že toto rozhodnutí by mělo být následované řadou dalších, která by se měla týkat ještě větších znečišťovatelů našeho ovzduší.