Hlavní obsah

Jak ovlivňuje náboženství Evropskou unii

Foto: SICDAMNOME, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Evropská unie není čistě sekulární institucí. Založili ji lidé s náboženskými ideály.

Článek

Ať chcete nebo nechcete, Evropská unie ovlivňuje váš život v mnoha aspektech. Někteří jsou na ní dokonce i existenčně závislí. Čerpají od ní pro své podnikání fondy jako nemluvně mléko od své matky. Bez dotací z EU by byli nahraní.

Jiní pociťují vliv EU ve svých životech poněkud subtilněji, ale o to výrazněji. Mohou si na ni vzpomenout, kdykoliv otevřou jakoukoliv limonádu nebo minerálku v PET láhvi. Posvátné nařízení EU totiž praví: „V každé petce budiž víčko, které je integrálně spojeno s lahví.“ A tak, i když kroutíte jak kroutíte, nevyhnete se problémům. Víčko sice nakonec upadne, ale až po vašem heroickém výkonu.

Podívejme se nyní na architekturu Evropské unie, která nese neklamné znaky náboženského zásahu.

Symboly Evropské unie

Není divu, že je Evropská unie v rodu ženském (v češtině).

Foto: rockcohen, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Symbol EU odkazuje k Panně Marii

Symboliku hvězd, kterou vidíte na obrázku, si EU nevycucala z prstu. Naopak, přímo navazuje na královskou korunu Panny Marie. Vytvořil ji designér Arsène Heitz, inspirován popisem Panny Marie v knize Zjevení. Zde se píše:

Na nebi se ukázalo veliké znamení: žena oděná sluncem, pod jejíma nohama měsíc a na hlavě měla korunu dvanácti hvězd.
Apokalypsa, a není jisté jestli se vůbec jedná o Marii!

Modrá je navíc tradiční barvou Mariina roucha a tímto je prezentována jako Královna nebes. A jsme doma, Evropská unie, zdánlivě sekulární instituce, se prezentuje křesťanským náboženským symbolem. Jaké důsledky to může mít? Jednoduché, vidění Marie nebo ženy v knize Zjevení nevěstí nic dobrého.

V Mariině podobě královny nebes je zakódováno cosi zlověstného, o čemž samozřejmě již hlavní designér EU pomlčel. Bible k tomu říká:

Byla těhotná a křičela bolestí, neboť začínala rodit. Pak se na nebi ukázalo jiné znamení: hle, veliký rudý drak se sedmi hlavami a deseti rohy, a na těch hlavách sedm korun. Jeho ocas vlekl třetinu nebeských hvězd a svrhl je na zem. Tento drak se postavil před ženu, která měla porodit, aby její dítě sežral, jakmile ho porodí. Ale když porodila syna, muže, který má pást všechny národy železnou holí, byl její syn vytržen k Bohu a jeho trůnu. A ta žena utekla na poušť, kde měla od Boha připravené místo, aby ji tam živili tisíc dvě stě šedesát dní. V nebi nastal boj: Michael a jeho andělé bojovali s drakem. A drak bojoval, i jeho andělé, ale nic nezmohli. Na nebi už se pro ně nenašlo místo a ten veliký drak – ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který svádí celý svět – byl svržen. Byl svržen na zem a jeho andělé byli svrženi s ním.
Apokalypsa

Ať je biblické proroctví či vidění skryté v Apokalypse jakkoliv symbolické, nevěstí nic dobrého. Pokoj na zemi Marie Panna nepřinesla, spíše naopak. Přitáhla podle výjevu démonské síly, které se realizují právě zde, na této zemi. Není divu, že někteří američtí politici odkojení biblickým vzděláním si jsou tohoto faktu a jeho negativní symboliky vědomi a na EU a její politiku se dívají svrchu. Prezident Donald Trump to nedávno předvedl a demonstruje to v plném rozsahu. Zčásti můžeme jeho aroganci přičíst také důvěře v biblická proroctví. USA rozhodně ve své symbolice svých vlastních hvězd na negativní znamení netrpí. Navíc červená na americké vlajce znamená odvahu, bílá čistotu a nevinnost a modrá bdělost a spravedlnost. Nic o Panně Marii, pochopitelně.

Mimochodem, datum přijetí vlajky Evropské unie byl 8. prosinec 1955, což se navlas shoduje se svátkem Neposkvrněného početí Panny Marie. A pak, že je Evropská unie pod ochranou sekularizmu. Ateisté žádné dlouhodobé sociální celky nebo národy nevytvořili. Tvořila je vždy víra, ať byla pohanská nebo křesťanská. Na nevíře nemůže nic fungovat. I Evropská unie je institucí hluboce nábožensky založenou bez ohledu na to, co si o tom myslí její současní poslanci.

I Evropská unie má své svaté

Foto: Bundesarchiv, Bild 183-19000-2453 / CC-BY-SA 3.0, Public domain via Wikimedia Commonson Magus

Robert Schuman. Bude jednou kanonizován za svatého Evropské unie?

Svatí budoucnosti budou nosit saka.
Citát Roberta Shumana, spoluzakladatele EU

V roce 1950 vzniklo Evropské společenství uhlí a oceli, předchůdce EU. Podílel se na tom politik Robert Schuman. Vystudoval ekonomii, statistiku a teologii. Jeho deklarace, která se stala základem evropského společenství, stanovuje propojení jednotlivých národů takto:

Na usmíření a důvěře mezi národy stojí i jejich spolupráce, a na sdílení společných zájmů i za cenu mírného omezení jejich suverenity.
Schuman

Mírné omezování čehokoliv stejně zabolí, ale co by člověk neudělal pro náboženskou ideu, viďte? Mimochodem, abychom nevynechali jednu důležitou náboženskou figuru, která v myšlence založení EU udělala takový předběžný pořádek. Jan Ámos Komenský a jeho Lux in tenebris. Kniha plná děsivých politických proroctví. Na ni navazuje Lux e tenebris, o jejímž obsahu nelze pochybovat:

Světlo z temnot zmnožené novými paprsky, to jest Nanejvýš slavnostní Boží zjevení učiněná ve prospěch našeho věku. Kterážto I. zahajují žalostné naříkání nad krajní zkažeností křesťanského lidu. II. Oznamují hrůzyplné rány Boží těm, kdo odmítají lítost. III. A vysvětlují, jak konečně Bůh (až zahladí Babylon lži křesťanů, Židů, Turků, pohanů a všech národů pod nebem) založí novou, vskutku všeobecnou církev, plně vyzařující světlo Božích darů, a jaký již bude její stav až do konce věku. Skrze seslaná vidění a andělská i Boží promlouvání učiněná I. Slezanu Kryštofu Kotterovi od roku 1616 do 1624; II. Češce Kristýně Poniatovské v letech 1627, 1628, 1629; III. Moravanu Mikuláši Drabíkovi od roku 1638 do 1664. Se zvláštním svolením Krále králů a pod ochranou všech králů Země nechť jsou stále znovu otiskována kdekoliv na světě, dokud všechno nevejde ve známost u všech národů a jazyků pod nebem. 1665.
Lux e tenebris, předmluva

Nuže, stejně jako Mariin symbol, i Komenského obrazy, které distribuoval do světa, nezpůsobily zrovna štěstí a klid na zemi. Evropská unie je rovněž zdánlivě klidná a komponovaná, zatímco uvnitř ní to vře nepokoji a nesouladem. Otázkou je, jak dlouho může tato semináboženská instituce jít svou cestou nenásilného donucování k jednotě.

Jednota byla Komenského téma. Komenský se stal posledním biskupem Jednoty bratrské. Dá se s trochou nadsázky říci, že byl jejím hrobařem. Pomněte třeba jeho Kšaft umírající matky Jednoty bratrské. Cestoval po světě dokud mohl a vybízel k jednotě mezi národy. Snil o jedné jediné církvi a společenství mezi všemi národy. A nakonec se jeho slovům tady v Evropě dostalo opravdového zadostiučinění. Matku Jednotu vystřídala Panna Marie.

Náboženství v jednotlivých státech Evropské unie

Foto: Church of Denmark, Public domain via Wikipedia commons

Logo církve „všech“ Dánů

Snaha pojmout všechna nesourodá kulturní společenství: disciplinované Němce i chaotické Italy mezi sebe samozřejmě nebyla zadarmo. Zbývá otázka, jak mohou tak odlišné národy společně fungovat a jít jedním směrem? Jednoduše v tom musí být silnější motivace než jakási pouhá mechanická formální základna. Spolupráce v rámci Evropské unie se odvíjí od náboženského nadšení pro společnou věc a budoucnost. Podobně jako křesťané vyjížděli jako misionáři do celého světa a tvořili impérium jedné církve, tak si i dnes počíná EU. A její misionářské nadšení se zdá již po několika desítkách let značně vyčpělo.

Někdy jsou výsledky této kolonizační snahy velmi bizarní. EU ve svých stanovách určuje, že bude existovat svoboda náboženství v jednotlivých zemích do určité míry pro všechny. Řada těchto zemí má ještě fungující přeživší monarchie a nejen to. Dánsko má navíc oficiální státní luteránskou církev. Ta má speciální status v zemi, kdy má vliv na veškeré politické a kulturní dění. Dánsko není přísně vzato sekulární stát.

Narozdíl od Francie, která má dva přísně oddělené režimy, které splývají v jeden: národní zájem. Dá se říci již od časů kardinála Richelieu (1585 –1642), který jako první na světě přišel s revoluční myšlenkou, že národní zájem ční nad náboženským a jakýmkoliv jiným. Do té doby nikoho nenapadlo prosazovat státní celky bez ohledu na náboženství. Richelieu se jako katolík obrátil spolu s protestanty proti katolickým Habsburkům. Tím veškerou jednobarevnou spolupráci postavenou na náboženství zdiskreditoval na staletí dopředu.

Foto: Henri-Paul Motte, Public domain, via Wikimedia Commons

Kardinál Richelieu byl světově proslulý politik, jeho označení šedou eminencí je nesprávné a patří jednomu jeho poradci

Náboženství a instituce

EU sice garantuje náboženské vyznání, ale některé náboženské tradice bude logicky podporovat více než ty jiné. Pochopitelně ty, která jsou v jejím DNA. Je řada jiných institucí či firem, které působí zdánlivě sekulárně a naprosto nenábožensky, nicméně jsou přímo na náboženské architektuře postaveny.

Jak jsem uvedl v článku o amerických korporacích, jejich DNA spočívá v protestantismu:

Například o jedné byznys sociální síti, kde si lidé sdílejí svá osobní data a kontakty, se říká, že je postavena na mormonském ideologickém základě a má co do činění s Církví Ježíše Krista Svatých posledních dnů. Jinak řečeno mormoni jsou rovněž americká korporátní náboženská společnost, která po celém světě doslova slídí po vašich osobních informacích, aby pokřtila co nejvíce lidí podle jména, i když o to nestojí. Tak se stávají virtuální součástí její církve. No a pro tento účel potřebují přístup k vašim reálným datům. Na základě jejich inspirace vznikla sociální síť, která přísně kontroluje autenticitu profilů. Není to jen za účelem primární ochrany identity uživatelů, ale i z nábožensko-politických důvodů.

Nuže náboženství, ať chcete či nechcete, je součástí vašeho života. I když jste nevěřící, používáte řadu nástrojů, které vymysleli věřící, a to se týká i institucí Evropské unie. Vše má svou cenu a nic není zdarma. Vzpomeňte na chmurná proroctví o ženě z knihy Zjevení.

Zdroje:

J.A.Komenský Lux in tenebris a Lux e tenebris v J. V. Novák – J. Hendrich, Jan Amos Komenský, jeho život a spisy. Praha 1932, s. 618-630.

Jan Kumpera, J. A. Komenský, poutník na rozhraní věků. Praha – Ostrava 1992, s. 262.

Guy Villaros. Otec sjednocené Evropy. Robert Schuman ve službě společnému dobru. 2025. KNA.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz