Hlavní obsah
Právo a státní správa

Jak si zachránit peníze při nákupu u e-shopu, který nedodržuje zákon o 14denní lhůtě na odstoupení

Foto: Pixabay

Ilustrační foto

Zboží nikde, e-shop mlčí, nebo lže? Do 14 dnů od objednávky odstupte od smlouvy a pošlete to bance. Když obchod podvádí, karta vrací úder.

Článek

Nakupování online má svá rizika – zejména u méně známých e-shopů, které porušují zákony a ignorují práva spotřebitelů. Pokud jste zaplatili kartou a obchod vám odmítá vrátit peníze po odstoupení od smlouvy, máte šanci získat peníze zpět přes vaši banku díky tzv. chargebacku. Zde je návod, jak na to – krok za krokem.

Zákonné právo: 14 dnů na odstoupení bez udání důvodu

V Česku (a celé EU) má spotřebitel při nákupu přes internet právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží – bez udání důvodu. Obchodník má následně povinnost do 14 dnů vrátit peníze, včetně poštovného (v základní výši).

Co když zákon poruší?

Některé e-shopy (často překupníci čínského zboží) se tomuto zákonu snaží vyhnout. Jedním z příkladů je nejmenovaný e-shop (jméno zde nesmím uvést, ale je v komentáři v diskuzi), který:

Přeposílá zboží z Číny, často podvodně prezentované jako zboží z EU,

Po zaplacení tvrdí, že „zboží bylo ihned odesláno“ a tedy nelze odstoupit od smlouvy,

Lže o dodací lhůtě (např. 5–10 dní), ačkoli ve skutečnosti může doručení trvat i několik měsíců,

Neumožňuje sledování zásilky a odpovědnost přenáší na zákazníka.

Tímto porušuje nejen informační povinnosti, ale hlavně spotřebitelské právo na odstoupení.

Příklad jak reaguje na odstoupení od smlouvy:

Vážený zákazníku,

dovolte nám nejprve vyjádřit upřímnou omluvu za jakékoli nepříjemnosti nebo zmatky, které mohly vzniknout v souvislosti s Vaší objednávkou. Ceníme si Vaší volby nakupovat prostřednictvím naší platformy a chceme Vám poskytnout co nejlepší zákaznický servis.

Rádi bychom Vám poskytli několik důležitých informací o naší roli a postavení. Jako lokální administrátor platformy pro ČR/SK trh se zaměřujeme na správu finančních prostředků, poskytujeme překladatelské a marketingové služby a zajišťujeme komunikaci se zákazníky. 
Provozovatelem a poskytovatelem platformy je zahraniční firma… , která je uvedena v našich obchodních podmínkách.

Je důležité zdůraznit, že naše společnost není přímým prodejcem, ale zprostředkovává nákup zboží u našich prodejců. Při objednávání jste potvrdili a souhlasili s našimi obchodními podmínkami, kde je uvedeno, že odstoupení od smlouvy není možné řešit přímo s námi. V této roli se podobáme platformám jako Ebay, Wish nebo Aliexpress.

Pokud byste měl/a potřebu řešit odstoupení od smlouvy, je nutné toto právo uplatnit přímo u zahraničního subjektu, tedy u „Prodejce“. Na Vaši žádost Vám rádi poskytneme kontaktní údaje, aby bylo možné tuto záležitost vyřešit přímo s nimi.

Záchrana: Využijte chargeback přes vaši banku

Pokud jste platili platební kartou, máte možnost požádat vydavatele karty (banku) o tzv. chargeback – tedy vrácení peněz z důvodu neplnění smlouvy nebo porušení práv spotřebitele.

Jak postupovat:

  1. Počkejte 15 dní od odstoupení od smlouvy (nebo od odeslání výzvy k vrácení peněz).
  2. Kontaktujte svou banku (např. e-mailem, v mobilní aplikaci, nebo přes klientskou linku) a požádejte o chargeback.
  3. Přiložte tyto dokumenty: Potvrzení objednávky (s datem a částkou),
    Výslovnou žádost o odstoupení od smlouvy (ideálně e-mailem),
    Komunikaci s obchodem, kde jste obchodníka vyzvali k vrácení peněz a on nereagoval nebo odmítl.

Banka následně předá požadavek karetní asociaci (Visa, Mastercard apod.), a pokud je žádost oprávněná, peníze vám budou vráceny.

Tipy pro úspěšný chargeback

Jednejte včas – chargeback lze obvykle podat do 120 dnů od transakce (liší se podle banky).

Buďte věcní a přesní – přiložte vše důležité, komunikaci označte datem.

Nebojte se domáhat svých práv – obchodník, který porušuje zákon, nemá nárok na vaše peníze.

Závěr: Nenechte se nachytat a jednejte rychle

Nákup přes neprověřené e-shopy může skončit nejen zklamáním, ale i finanční ztrátou. Pokud obchod ignoruje zákony, máte možnost vzít věc do vlastních rukou – přes banku.

Plaťte kartou, archivujte si doklady a při problémech jednejte razantně. Chargeback je účinný nástroj, jak se domoci spravedlnosti, když obchodník selže.

Anketa

Využili jste někdy chargeback?
Ano, úspěšně, peníze vrátili
54,5 %
Ano, bez úspěchu
9,1 %
Ne
18,2 %
Ne, ale příště to zkusím
18,2 %
Celkem hlasovalo 11 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz