Článek
V posledním minimálně desetiletí jsme v situaci,kdy inflace vzdělání akceleruje.Úroveň katastrofálně klesá.Vím, co mluvím.Jsem manažerem v průmyslu.Působím přitom už 15 let externě na velké veřejné technické vysoké škole.Jsem i při státních závěrečných zkouškách adeptů na inženýra.Děláme co můžeme,jenže neznalosti ze základních a středních škol jsou tak hluboké,že vše co má být na těchto znalostech postaveno,je rozbito. Za 5 let inženýrského studia nemůžete studenta naučit to,co měl umět ze základní a střední školy. To se samozřejmě projeví na kvalitě absolventa. Ale já potřebuji v podniku lidi,kteří mají minimálně stejný odborný background,jako já a mí kolegové. Všichni my starší pedagogové voláme:Sakra omezte hodiny s těmi tématy o sexu,genderu,"korektnosti"a jiné,či přestaňte řešit,jak dítě psychicky vyčerpají domácí úlohy! Začněte věnovat matematice, fyzice, chemii,biologii,ale i české gramatice.A učte děti,že koláče nejsou bez tvrdé práce.Ano výchova k osobní disciplíně začíná už na základní škole.Bez osobní disciplíny nepřekonáte,co vás nebaví.Avšak umět to musíte,chcete-li se bez protekce prosadit.To je učte. Pokud však vládne anarchie,a laciná gesta,nelze se nic pořádného naučit.
Titul z vysoké školy.Titul lze bez problémů koupit-je mnoho placených i neplacených institucí,kde za peníze(školné aj.) či maje vlivného podporovatele či funkci,lze obdržet kýžený titul. Viz právníci z Plzně.
Titul lze ovšem s minimem znalostí získat i na veřejných vysokých školách-zejména filosofické fakulty plodí neuvěřitelné výtvory.I s těmi z titulu své funkce přicházím do styku. Ano,jsou i absolventi oborů na filosofických fakultách,kde skutečně musí něco umět,aby mohli absolvovat.Ale jsou tam obory a témata,která by měla být neustále zveřejňována.Mnoho lidí by se „pobavilo“. A také,kolik peněz se na tyto obory vydává ze státního rozpočtu.
Výjimku ze studia přes svátky bych dal studentům-přímým aktérům střelby.Ale ti,kdo tam nebyli-hybaj do školy a učit se!Co tě neporazí,to tš posílí.
Tento stát nepostaví na nohy nic jiného,než tvrdá práce,podpora intenzivního studia věcí prospěšných naší společnosti.A podpora škol,jejichž absolventi jsou tvůrci přidané hodnoty-ve smyslu value/money-tj.kolik stáli a kolik vytvoří či by měli vytvořit. A podpora, nejen finanční ale i mediální.Náš stát vždy měl,a ještě dnes má,mnoho skvělých inženýrů,techniků,lékařů,vědců.Nedovolme,aby jim chleba ujídali ti co si to nezaslouží!
Myslím si,že tituly by měly být zrušeny.Není jiné cesty.Zachovat jen vědecké a pedagogické hodnosti.Ty si drží jakž takž úroveň.Jako v USA.Kdo něco umí,ať to dokáže v praxi. Ne tím,kolika a jakými tituly se prezentuje!