Článek
Tradiční rčení „Náš zákazník, náš pán“ je v oblasti nakupování zakořeněné tak hluboko, že mnozí jedinci ani nepřemýšlejí nad jeho významem. Často se s ním ale ohánějí při jednání s prodavači, když mají pocit, že není vyhověno jejich přáním a požadavkům. Zkusme se zamyslet nad tím, co toto rčení ve skutečnosti znamená a jaké chování zákazníků legitimizuje. Je opravdu pro společnost zdravé, aby byli prodavači vnímáni jako podřízení svým zákazníkům, (s nadsázkou) téměř na úrovni otroků?
V posledních letech se mezi zákazníky obchodů rozmohl takový nešvar, a to v přístupu vůči obchodnímu personálu a samotnému zboží. Příklady nevhodného chování jsou časté a někdy až šokující. Zákazníci, kteří bezstarostně pohazují zboží, jehož koupi si rozmyslí, a které se jim nechce odnášet zpět na jeho místo, jsou jen špičkou ledovce. Jak může být považováno za přijatelné, když někdo odloží mezi čerstvé pečivo nanuk z mrazáku, nebo když se nakrájená uzenina povaluje v regálu se sušenkami? To může udělat jen hulvát!
Takové chování ukazuje nejen na nedostatek respektu k personálu prodejen, ale také k ostatním zákazníkům. Když někdo zanechá tající nanuk mezi pečivem (a toho jsem byl svědkem v jednom pražském Lidlu), zřejmě mu nedochází, že tím může znehodnotit zboží v celém regálu. A pak se takový jedinec zpravidla diví, že potraviny zdražují. Bodejť by ne, prodejci samozřejmě chtějí podobné ztráty nějakým způsobem pokrýt. A jak jinak, než že je promítnou do cen zboží.
Přístup ve smyslu, že zákazník je vždy v právu, je zastaralý a v mnoha případech nebezpečný. Podporuje totiž myšlenku, že zákazníci si v obchodech mohou dělat co chtějí, a to bez ohledu na důsledky. V dnešní době, kdy se hodně mluví o odpovědnosti a udržitelnosti, by se mělo toto rčení aktualizovat tak, aby odráželo současné hodnoty společnosti. Co třeba „Náš zákazník, náš partner“.
Místo toho, aby byli prodavači vnímáni jako „otroci“ svých zákazníků, měla by společnost pracovat na vytvoření prostředí, které bude založené na vzájemném respektu a pochopení. Zákazníci by měli vědět, jak jejich chování ovlivňuje nejen obchodníky, ale i ostatní zákazníky a společnost celkově.
Představte si svět, kde zákazníci přemýšlejí dvakrát, než něco udělají, a kde se snaží zboží vrátit na jeho správné místo, nebo kde si uvědomí dopad svého chování na celkovou atmosféru v obchodě. Tato, v současné době sci-fi představa, by rozhodně zlepšila pracovní prostředí prodavačů, ale také zážitek z nakupování všem zákazníkům.