Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kdo je generace Z, Y nebo X a do které patříte vy? Záleží na roce narození

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: florendia / Pixabay.com

Děti

Občas na mne vyskočí nějaký článek o určité generaci a jejích problémech. Zjistila jsem, že už mám v těch generacích takový zmatek, že vlastně ani nevím, do které patřím. Máte to také tak? Tak právě pro vás je následující přehled označení generací.

Článek

Každá generace prožívá jinou životní situaci a její dospívání ovlivňuje dění ve světě. Válka, technický boom, internet… A právě tyto okolní faktory formují danou generaci svým specifickým způsobem.

Válečná (tichá) generace

Asi vás nepřekvapí informace, že se jedná o lidi narozené do roku 1945, kteří prošli válečnými zkušenostmi. Jedná se o generaci, která zažila válku, komunismus, sametovou revoluci a následné divoké roky kapitalismu.

Tato generace se projevuje tím, že její životní hodnoty tvoří mír, zdraví a rodina. Celá dnešní doba je pro ně důvodem k překvapení a často i zklamání, kam některé věci dospěly.

Je to generace lidí, kteří si váží toho, že mohli studovat a váží si toho, že mohou někam vycestovat.

Tichá generace je šetrná. Příslušníci této generace se narodili v době, kdy si kvůli válečným přídělům a ekonomické nejistotě mohli někteří z jejich rodičů dovolit je stěží uživit.

Příslušníci této generace mají obvykle hluboký respekt k autoritě a jsou uctiví a loajální.

Baby boomers

Tato generace se narodila v letech 1945-1965 a kromě války zažila tato generace to samé, co válečná generace. Zároveň ale jejich výchova nesla prvky dozvuků války, a proto se jí často říká post war generation neboli poválečná generace.

Rodiče pro tuto generaci znamenali autoritu a bylo normální jim pomáhat a poslouchat je.

Pro tuto generaci je normální pomáhat. Mají pevné morální zásady a milují svůj klid. Utrácejí peníze hlavně za svou rodinu.

Tato generace už většinou ovládá SMS a e-maily.

Generace X

Tzv. Husákovy děti se narodily v letech 1965-1986. Generace zažila normalizaci, sametovou revoluci, divoký kapitalismus a nástup globalizace.

Jejich životními hodnotami jsou finanční zabezpečení rodiny a klidný život. Jedná se o generaci, která sbírá různé kupony a nakupuje v akcích.

Svět internetu je pro ně už dostupnější, ale stále dávají raději přednost osobnímu setkání a konverzaci.

Generace Y

Této generaci se říká mileniálové a jedná se o lidi narozené v letech 1986 - 1999. Jako děti zažili sametovou revoluci, ale nic jim to neříká.

Jedná se o první generaci, která funguje on-line a tento způsob komunikace upřednostňuje. Není se čemu divit, generace Y zažila největší boom okolo domácích počítačů a Internetu.

Svobodu bere tato generace jako samozřejmost a autority jako osoby, se kterými je potřeba se hádat.

Tato generace nezažila restrikce ve vzdělávání nebo cestování. Obojí bere jako samozřejmost.

Jsou generací, která získala nejformálnější vzdělání. Je také rozmanitější a politicky liberálnější ve srovnání s dřívějšími generacemi

Generace Z

Lidé narození v letech 2000 - 2010. Jiné označení pro ně je generace M (multitasking). Tato generace už je doslova on-line generací. Nikdy nezažili dobu bez telefonů, které jsou tak automatickou součástí jejich životů.

Mají problém rozlišovat mezi virtuálním a reálným světem. Jejich největším přáním je mít skutečné přátelé.

V práci neudělají nic navíc a na konci pracovní doby odcházejí bez toho, aniž by měli doděláno.

„Typický příslušník generace Z je sebevědomý člověk, který se hluboce zajímá o ostatní. Oceňuje různorodost, je vysoce spolupracující a společenský, oceňuje flexibilitu, autentičnost a nehierarchické vedení,“ popsala pro StanfordReport generaci americká antropoložka Roberta Katzová.

Generace alfa – iGen

O této generaci toho zatím není moc známo. Jedná se totiž aktuálně o děti narozené po roce 2010. Již nyní se ví, že jejich logické myšlení bude horší kvůli přemíře informací z internetu.

Každodenní součástí jejich života jsou bezdotykové displeje, mobilní zařízení, laptopy, chytré telefony, aplikace a samozřejmě Google nebo streamovací technologie či sociální sítě.

Předobrazem pro tuto generaci může dle některých být japonský fenomén Hikimori (Odtržení). Jedná se o jedince, kteří se zcela vyhýbají lidské společnosti, třeba i několik let již nevyšli z domu. Tyto jedinci se nechávají život rodiči a vychází z pokoje jen tehdy, když rodiče spí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz