Článek
Důchodci by neměli používat samoobslužné pokladny
Byl krásný slunný den a samoobslužné pokladny blikaly přívětivě svými čistými obrazovkami, když do obchodu vstoupilo několik seniorů. Bylo vidět, že nejsou místní a mnozí z nich se rozhodli nakoupit si a přitom nadšeně vyzkoušet nové pokladny. Asi po celou dobu žili v přesvědčení, že se vyhnou dlouhým frontám u běžných pokladen, protože musí stihnout další zpáteční vlak do svého domova. Jenže brzy se ukázalo, že to není tak jednoduché, jak se pro ně na první pohled mohlo zdát.
Jedním z nich byl pan Jaroslav, což je sedmdesátiletý důchodce s bílými vlasy a přátelským úsměvem na tváři, který se snažil, seč mu síly stačily pochopit, jak načíst kód jeho balení sušenek. Každé přiblížení kódu ke scanneru končilo buď pípnutím chyby nebo žádnou reakcí. O pár kroků dál se paní Helena pokoušela zjistit, kam zadat slevový kupón, což vypadalo jako pokus o rozluštění starověkého šifrovacího kódu. Ostatní, kteří čekali ve frontě ale vůbec nechápali, co tito dva senioři vlastně dělají.
Senioři novým pokladnám vůbec nerozumí
Fronty začaly nabývat na délce i šířce a s tím rostlo i napětí, kdy ostatní zákazníci začínali být velmi nervózní a podráždění. Mladý muž ve frontě neudržel své nervy na uzdě a řekl nahlas: Tohle je opravdu k ničemu! Neměli byste to raději vzdát a jít k normální pokladně? Jeho slova, i když možná pronesena spíše ze zlosti než ze špatných úmyslů, zasáhla přítomné seniory jako blesk z čistého nebe.
Pan Jaroslav se otočil a pokusil se muže uklidnit. Víte, my se snažíme udržet krok s touto moderní dobou a také jsme si chtěli vyzkoušet, jak to vlastně funguje. Ale není to tak snadné, jak to vypadá, pořád to na nás mluví, nařizuje, upozorňuje a vůbec tomu nerozumíme, co vlastně máme dělat. Někteří ve frontě vybuchli smíchy, ale ostatní spíše zuřili. Nebylo to totiž tak vtipné, jak se na první pohled může zdát a kdo tam nestál, neumí si to drama představit.
Kvůli nim zkolabuje systém
To ale není vše. Když paní Helena pořád zkoušela zadat své slevové kupony, ačkoliv jí několik zákazníků řeklo, že s nimi musí na běžnou pokladnu, najednou zkolaboval celý systém. Samoobslužné pokladny se zablokovaly, začaly pískat a všichni se báli, že začalo hořet. Jenže za tento krach systému mohla jedna urputná seniorka, která se rozhodla, že si vše udělá sama. Paní Helena totiž chodila od jedné pokladny ke druhé, zkoušela tam narazit svůj nákup a tím zablokovala všechny volné kasy.
Pokladní nestíhala a nedokázala této seniorce vysvětlit, že takto se opravdu nenakupuje. Nakonec paní Helena odešla, tvářila se naštvaně a dotčeně a myslím, že tyto pokladny již nikdy nevyužije. Jak to dopadne s panem Jaroslavem, je ve hvězdách, protože ani on si nenechal od ostatních zákazníků poradit.
Zdroje: Autorský text a zkušenost seniorů