Článek
Filip Neruda, syn známé ekonomky a bývalé prezidentské kandidátky Danuše Nerudové, se dostal do centra pozornosti svým kontroverzním výrokem o zákazu používání chytrých telefonů na gymnáziu, které navštěvuje. Mladý student označil toto opatření za „absolutní buzeraci“, čímž rozpoutal debatu o využívání moderních technologií ve školách a o přiměřenosti podobných zákazů.
Je to absolutní buzerace
Gymnázium, které Filip navštěvuje, zavedlo zákaz používání chytrých telefonů během vyučování s cílem zlepšit soustředění studentů a omezit rušivé vlivy během výuky. Toto rozhodnutí však vyvolalo smíšené reakce jak mezi studenty, tak i mezi rodiči a odborníky na vzdělávání. Filip Neruda svůj postoj vyjádřil jasně: „Je to absolutní buzerace. Nemůžeme používat telefony ani o přestávkách, což je podle mě přehnané.“ Jeho výrok rychle získal pozornost na sociálních sítích a v médiích, částečně i kvůli veřejnému profilu jeho matky, Danuše Nerudové.
Na našem gymnáziu zakázali telefony ve vyučování i o přestávkách, a to i maturitním ročníkům. Je to absolutní nesmysl, který ničemu a nikomu nepomůže. Absolutní buzerace.
— Filip Neruda (@filip_neruda) September 3, 2024
Danuše Nerudová, která je známá svými progresivními názory v oblasti vzdělávání a ekonomiky, se k synovu výroku přímo nevyjádřila. Nicméně, v minulosti se několikrát vyslovila pro modernizaci českého školství a podporu digitálních dovedností u mladých lidí. „Musíme připravit naše děti na budoucnost, ve které budou digitální technologie hrát klíčovou roli,“ uvedla Nerudová v jednom ze svých dřívějších rozhovorů. Odborníci na vzdělávání jsou v otázce používání mobilních telefonů ve školách rozděleni.
Jejich omezení může vést k lepšímu soustředění
Někteří argumentují tím, že zákaz může pomoci studentům lépe se soustředit na výuku a zlepšit jejich sociální interakce. „Mobilní telefony mohou být významným zdrojem rozptýlení. Jejich omezení může vést k lepšímu soustředění a hlubšímu učení,“ říká pedagožka Jana Nováková. Na druhé straně stojí zastánci integrace moderních technologií do výuky. „Chytré telefony mohou být při správném použití cenným vzdělávacím nástrojem. Místo plošného zákazu bychom měli studenty učit, jak je efektivně a zodpovědně využívat,“ argumentuje IT specialista v oblasti vzdělávání Petr Svoboda.
Ředitel gymnázia, které Filip Neruda navštěvuje, hájí zavedené opatření tím, že je cílem snížit používání telefonů a udělat kvalitnější výuku. „Naším cílem je vytvořit prostředí, které podporuje soustředění a osobní interakce mezi studenty. Zákaz mobilních telefonů není samoúčelný, ale má přispět k lepšímu vzdělávacímu procesu. Diskuse o roli mobilních telefonů ve školách není nová ani omezená pouze na Českou republiku,“ uvedl ředitel gymnázia.
Mnoho zemí se potýká s tímto problémem
Mnoho zemí se potýká s otázkou, jak nejlépe integrovat moderní technologie do vzdělávání, aniž by to narušovalo výukový proces. Například ve Francii byl v roce 2018 zaveden celostátní zákaz mobilních telefonů na základních a středních školách, což vyvolalo podobné debaty. Výrok Filipa Nerudy tak otevírá širší otázky o tom, jak by mělo moderní vzdělávání vypadat a jakou roli by v něm měly hrát digitální technologie.
Je zřejmé, že nalezení rovnováhy mezi tradičními metodami výuky a využíváním moderních technologií zůstává výzvou pro vzdělávací systémy po celém světě. Zatímco debata pokračuje, je jasné, že otázka používání mobilních telefonů ve školách zůstane i nadále kontroverzním tématem. Bude zajímavé sledovat, jak se k této problematice postaví další školy a zda incident s Filipem Nerudou povede k širší diskusi o modernizaci českého školství.
Zdroje: Ctidoma.cz, Deník.cz, Pedagogicke.info, Irozhlas.cz