Článek
V roce 2025 stále vycházíme z osnov, které by z fleku uspěly někde v 19. století. Ne že by historie nebo literatura nebyly důležité. Ale když dnešní středoškolák odmaturuje a neví, co je daňové přiznání, hypotéka, investice nebo lichva, je někde chyba.
A ne, chyba není v tom dítěti. Chyba je v systému, který uctívá staré verše a ignoruje nové výzvy.
Děti umí rozebrat stavbu sonetu. Ale ne rozpočet domácnosti.
Kolik školáků ví, kolik stojí běžný život? Kolik procent z výplaty jde na nájem, energie, jídlo? Kolik lidí si naběhne na leasing nebo „výhodný úvěr“, protože jim nikdy nikdo nevysvětlil, co znamená malým písmem napsané „úrok 17,99 % ročně“?
Finanční gramotnost se neřeší. Nebo jen na papíře - jako „projektový den“ jednou za rok, kdy se děti rozdělí do skupin a vymyslí fiktivní rozpočet. Ale kde je praxe? Kde jsou reálné dovednosti?
„Naučte je kriticky myslet,“ volají učitelé. Ale jak, když neví, jak funguje svět?
Mladí lidé jsou vrženi do reality - smlouvy, účty, první práce. A najednou zjistí, že neumí číst mezi řádky, že neví, že za „0 % úrok první měsíc“ přichází peklo druhého. Že nezvládnou přečíst podmínky operátora, protože jsou psané právnickým jazykem.
A tak podpisují všechno, co se jim strčí pod nos.
Ale hlavně že znají nazpaměť dílo Máje.
Doba se změnila. Osnovy ne.
Dneska by děti měly vědět:
• Co je inflace a proč z ní mají rodiče vrásky.
• Jaké jsou typy investic – a že spořicí účet fakt nevydělává.
• Jak si sestavit měsíční rozpočet a plánovat větší výdaje.
• Jak poznat podvodné nabídky a nereálné sliby.
Tohle není „navíc“. To je základ přežití ve světě, kde ti každý druhý slibuje zázraky - jen když zadáš číslo karty.
Přestaňme se bát změn. A začněme se bát jejich absence.
Nechceme generaci, která umí citovat klasiky, ale neumí se finančně postarat sama o sebe. Nechceme děti, které ve dvaceti podepíšou nevýhodnou půjčku, a ve třiceti mají exekuci - jen proto, že jim nikdo nevysvětlil základy.
Chceme generaci, která si umí spočítat, zhodnotit, rozhodnout.
A to nezařídí básničky z roku 1850.
Co si o tom myslíš? Máš jiné zkušenosti nebo naopak je to v našem školství tak a ne jinak? Ráda si to přečtu v diskuzi …