Hlavní obsah
Názory a úvahy

Alarmující bilance evropských voleb. Nad životy statisíců lidí zvítězily motory a prosperita

Foto: Diliff Wikimedia Commons CC-BY-SA-3.0

Zasedání Evropského parlamentu

Nechci se pohoršovat nad tím, jak kontroverzní sestavu si část Čechů zvolila, aby zastupovala její zájmy v Bruselu. Velkou vinu na jejich rozhodnutí totiž nesou i média, která je výrazně ovlivnila.

Článek

Namísto toho, aby jim poskytla co nejvíce potřebných informací a ověřených faktů k tomu, aby se správně rozhodli, komu dají svůj hlas, naservírovala jim spíše množství kontroverzních duelů, aby si nahnala další rekordy čtenosti a sledovanosti. Nutně se tak nabízí spekulace, jak velkou roli například sehrála na nečekaném úspěchu „motoristy“ Filipa Turka či uječené komunistky Kateřiny Konečné jejich exhibice v televizních diskusních pořadech. Rozhodně nikoliv zanedbatelnou.

Fakt, že poté vyvolaly vlnu palcových titulků a bouřlivých diskusí na sociálních sítích, to jasně dokazuje. Nejen oni dva, ale i další čeští politici zjistili, že mohou v podstatě beztrestně šířit před statisíci diváků své demagogie a moderátoři všemožných předvolebních debat se je až na výjimky nesnaží vyvracet. Ba naopak, cynicky je provokují k dalším a pak jejich hádky donekonečna opakují ve svých zpravodajských a publicistických pořadech.

Vrchol maratonu?

Přilákat co nejvíce diváků se snažila také veřejnoprávní Česká televize, především na závěrečnou „Superdebatu o vztahu národní a evropské politiky“, coby „vrcholu předvolebního maratonu“. Nemálo času přitom vyplýtvala na různé marginálie, třeba na zcela zbytečnou reportáž, v níž nechala diváky nahlédnout do zákulisí, včetně maskérny a dokonce ukazovala, kudy půjdou účastníci debaty do studia.

Hned na začátku předvolebního souboje měli přítomní lídři komentovat předvolební plakát, který pro jejich stranu či hnutí vygenerovala umělá inteligence „na základě analýzy sentimentu a rétoriky“. Nejspíše právě kvůli této „analýze“ chyběl na těchto plakátech výrazný symbol ochrany životního prostředí, protože podle výzkumů veřejného mínění české voliče příliš netrápí.

Hlavně prosperita

Většina tuzemských politiků je tak najednou začala alibisticky přesvědčovat, že ke „Green Dealu“ (Zelené dohodě pro Evropu), mají všichni velké výhrady. Premiér Fiala se v České televizi nechal slyšet, že by tato dohoda mohl ohrozit prosperitu Evropy a to podle něj nemůžeme připustit. Pochlubil se, že i naším přispěním došlo k odsunutí termínu zákazu spalovacích motorů a dal najevo uspokojení nad zmírněním přísných norem pro zemědělce. A to navzdory tomu, že kvůli bezohledné zemědělské produkci je u nás nadměrně zamořena půda i voda. Místopředseda ANO Karel Havlíček se zase chvástal, že díly jeho šéfovi Babišovi „se ukonalo to, že Green Deal není povinný pro všechny členské státy EU“ a naopak kritizoval Fialovu vládu, že „podpořila ty nejtvrdší podmínky“.

Otázka života a smrti

Pouze šéf Pirátů Ivan Bartoš měl odvahu zdůraznit, jak zásadní problém ochrana životního prostředí představuje a že jde skutečně o otázku života a smrti. Nutnost prosadit „Green Deal“ obhajoval velmi závažnými argumenty. Varoval například, že jenom v loňském roce zemřelo kvůli vedrům v Evropě přes šedesát tisíc lidí a dalších 300 tisíc lidí zde předčasně umírá kvůli znečištěnému ovzduší. Zmínil rovněž, že nyní již kvůli extrémním vedrům bouřlivě protestují zemědělci ve Španělsku a kritizují tamější vládu, že s tím nic neudělala.

Možná, že by kdyby se podobně alarmující fakta stala v televizních debatách důležitějším tématem než populistická obhajoba spalovacích motorů, někteří voliči, okouzleni charismatickým „motoristou“ Turkem, by si uvědomili, že jim, či jejím potomkům jde o hlavně život.

A nakonec přece jenom dali hlas těm politikům, kteří pochopili, že ochrana klimatu je pro nás pro všechny ze všeho nejdůležitější.

Adéla Hofmanová

Zdroj: ČT 24

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz