Článek
A to navzdory oprávněné kritice, že ČT se namísto toho, aby co nejlépe plnila svoji důležitou veřejnoprávní roli, zaměřuje na sledovanost a vysílá množství pořadů se značným komerčním potenciálem. Ať už jde o převzaté zahraniční reality show či atraktivní sportovní přenosy, které podle názorů celé řady kritiků nemají na obrazovce ČT co dělat.
Lídr zdeformovaného trhu
Neblahý fakt, že i pod jeho vedením zůstává v ČT vše při starém, Souček tento týden potvrdil v rozhovoru pro zpravodajskou stanici ČT 24, kde nadšeně propagoval podzimní program. Zároveň se pochlubil, že první polovina tohoto roku byla pro ČT mimořádně úspěšná: „Začnu číslem, které mě vlastně udělalo největší radost, protože ČT v prvním pololetí opět zůstala lídrem televizního trhu v ČR, a dokonce jsme tu pozici ještě upevnili.“
Vůbec se přitom nezastyděl nad tím, že veřejnoprávní kanál je „lídrem trhu“ značně zdeformovaného, především díky tomu, že má oproti konkurenci obrovskou výhodu. A to miliardy, plynoucí z koncesionářských poplatků, jež bezostyšně inkasuje od svých diváků, jimž to nemálo vadí. Mimo jiné proto, že si již dobrovolně (!) platí jiné kanály a služby, co jim vyhovují více než ČT.
Co je veřejnoprávní služba?
Přesto, že mediální experti a zástupci privátních televizních stanic kritizují, že se v posledních letech výrazně změnila situace na televizním trhu a není dostatečně definována veřejnoprávní služba, se Souček chlubil, že ČT odvysílá další řady formátů, jež jsou právě, co se „veřejnoprávnosti“ týče, nejvíce kontroverzní. Například kýčovitou taneční soutěž StarDance nebo kriminální minisérii Docent. Jako by to nestačilo, ještě se rozplýval nad tím, jak se na StarDance a Docentahodně těší.
A to navzdory tomu, že když vystřídal ve funkci bývalého generálního ředitele Petra Dvořáka, nechal se slyšet, že není zastáncem výroby kriminálních seriálů a že by dramaturgie ČT měla být odvážnější. V rozhovoru pro Novinky.cz dokonce uvedl: „Chci, aby ČT vystoupila ze své osvědčené rutiny. A jsme zase u kriminálek. U nich máte jistotu, že na ně diváci slyší. Ale musíme je vysílat všichni?“
Ošizený Smetana
Jenže pořady, které by měly programu ČT dominovat, například nový životopisný snímek, věnovaný Bedřichu Smetanovi, zmínil až po těch, na které je tak moc „natěšený“. Zatímco by si životní osudy tohoto hudebního génia zasloužily přinejmenším minisérii (jak je tomu v případě dalšího letošního jubilanta, jemuž je věnován skvělý zahraniční seriál „Kafka“), nový snímek ČT se věnuje pouze posledním letům Smetanova života. Jako by ta ostatní, neméně zásadní, nestála za řeč.
A je dost typické, že Jan Souček vůbec nezmínil podzimní „novinky“ tradičně nejhodnotnějšího programu České televize ČT art. Ten jediný, na rozdíl od ostatních kanálů (včetně ČT 24), u nás přitom nemá konkurenci.
Adéla Hofmanová
Zdroj: ČT 24
https://www.novinky.cz/cleanek/kultura-kandidat-na-reditele-ct-jan-soucek-na-kriminalky-divaci-slysi-ale-musime-je-vysilat-vsichni-40429305