Článek
Už několikrát jsem upozornila na zcela nepřiměřený prostor, který Česká televize propagaci StarDance věnuje. Nemám přitom problém přiznat, že v záplavě ze zahraničí převzatých, otrocky okopírovaných formátů, patří na našich obrazovkách k těm vkusnějším. Byť dokonale splňuje definici kýče, jak ho například geniálně formuloval spisovatel Milan Kundera, když napsal, že jde o absolutní popření hov…
Megalomanské turné
Je rovněž chvályhodné, že poslední kolo StarDance mělo dobročinný charakter, nicméně přes třicet milionů korun darovali velkorysí, nicméně bezejmenní diváci, zatímco sponzoři dostali prostor se prezentovat před kamerou. Kolik ale vlastně tato nablýskaná show stojí a jaký byznys se kolem ní točí, zůstává utajeno. Různé spekulace například vzbuzuje megalomanské StarDance turné, které se bude příští rok konat v obřích halách a arénách v několika městech ČR.
Mimo jiné je další názornou ukázkou toho, jak značné výhody využívá tato veřejnoprávní instituce a jak zcela nefér způsobem konkuruje těm privátním. Pokud chce nějaký soukromý subjekt propagovat svoje turné po halách, musí si si reklamu na něj tvrdě zaplatit, v případě podezřelého veřejnoprávního turné stačilo, aby populární moderátoři StarDance luskli prstem a byly okamžitě vyprodány tisíce vstupenek, takže se přidala i odpolední představení. Marek Eben se ještě chlubil, že něco podobného by mohly závidět i zahraniční popové hvězdy.
Nerovné podmínky
A právě nerovné podmínky na mediálním trhu jsou tím hlavním, co se České televizi právem vytýká. Vždyť i členové Filmového a televizního svazu jí udělili anticenu Citron a svůj verdikt zdůvodnili, tím, že televize veřejné služby nemá za peníze koncesionářů dělat to, co jim komerční kanály poskytují za své.
Vedení ČT si z toho však pranic nedělá a vesele pokračuje v natáčení nových bezduchých imitací zahraničních kriminálních seriálů (jak je trefně charakterizovala porota cen Trilobit) či vysílání zahraničních zábavných show. Generální ředitel ČT Jan Souček dokonce pyšně označil StarDance za rodinné stříbro.
Zábava jako priorita?
Obhajobě tohoto rádoby rodinného stříbra se tuto neděli věnoval i publicistický pořad zpravodajského kanálu ČT 24 Newsroom, jenž byl bohužel další tristní ukázkou jeho nevyváženosti. Je stěží uvěřitelné, s jakou mírou povýšenosti komentují moderátoři Newsroomu dění v jiných tuzemských či zahraničních redakcích, zatímco by měli především zametat před vlastním prahem.
Tereza Řezníčková se zjevnou ironií konstatovala, že StarDance je podobně, jako veřejnoprávní rozhlasový podcast Slast, nedílnou součástí diskuse o tom, co je veřejnoprávní služba, která zesílila v souvislosti s projednáváním velké mediální novely. Její kolegové se poté chlubili, že se jedná o nejsledovanější víkendový program napříč českými televizními stanicemi a upíná se na něj pokaždé více než milion a půl diváků. Pomohli si také absurdním novinovým mezititulkem, podle nějž je pozitivní i negativní zájem, který vyvolává každá další série StarDance, důkazem toho, že to Česká televize dělá dobře. Opravdu?
Poté jsme se též dozvěděli, že podle zákona o ČT má být zábava jednou z hlavních priorit vysílání. Bohužel však tento zákon nehovoří o tom, o jakou zábavu se má vlastně jednat. A především, proč ji Česká televize financuje z koncesionářských poplatků, zatímco komerční stanice tak musí, jak právě upozornil FITES, dělat ze svého. Je to opravdu fair?
A skutečně zábavné bylo, když si Newsroom vzal na pomoc i výsledky ankety brněnské Masarykovy univerzity, v níž byli diváci tázáni, zda StarDance patří na obrazovku ČT. Jen něco přes polovinu, 54 %, sice odpovědělo, že ano, nicméně, počet těch, co si myslí, že nepatří, nebyl o tolik menší. A to je s ohledem na popularitu StarDance docela velké překvapení.
Podobnost čistě náhodná?
Spoluautorka výzkumu Marína Urbaníková argumentovala i tím, že StarDance je formát vyvinutý BBC. Také vedení ČT StarDance často obhajuje, že jde o pořad veřejnoprávní britské televize a velmi často ji vydává za svůj vzor, i když by se od ní mělo spíše distancovat. Třeba kvůli různým závažným skandálům. Například tomu vskutku obřímu, který se týká slavného moderátora BBC Jimmyho Savilea, jenž léta sexuálně zneužíval stovky mladých dívek. Vedení stanice o tom podle všeho vědělo a nijak přitom nezasáhlo, a to až do okamžiku, než se vše provalilo. Nedávno čelila BBC opět tvrdé kritice ze všech stran, když se objevila šokující zpráva, že další moderátor BBC, Martin Bashir, vmanipuloval do legendárního rozhovoru princeznu Dianu s pomocí nekalých praktik a falešných dokumentů. Ani v ČT není o různé skandály nouze, včetně toho, který se týkal sexuálního zneužívání žen v jedné z redakcí a dodnes není uspokojivě dořešen.
Jalová show
V Newsroomu navíc zcela chyběly kritické názory řady mediálních expertů. Například jeden z těch nejvýznamnějších, profesor Jan Jirák, je přesvědčený, že StarDance nemá v ČT co dělat: Média veřejné služby nemají divákovi nabízet jalovou měšťanskou show, uvedl v rozhovoru pro Lidové noviny. Navíc se domnívá, že model financování veřejnoprávních médií je zastaralý a spíše by doporučil grantový systém, jenž by sloužil realizaci zpravodajských, dokumentárních či uměleckých pořadů.
To by i podle mého názoru bylo nejspravedlivější a o granty by mohly žádat i jiné televizní stanice u nás. Také ony totiž natáčí vynikající pořady a bodují s nimi na mezinárodních soutěžích.
Jan Jirák rovněž mimo jiné upozorňuje na dost podstatný fakt, že koncesionářské poplatky negarantují nezávislost médií, protože jejich výše je v rukou zákonodárců.
O tom není pochyb a můžeme se o tom nyní přesvědčit každý den.
Adéla Hofmanová
Zdroj Newsroom ČT 24 24.11.2024
www.wikipedia.org.