Hlavní obsah
Názory a úvahy

Další průšvih ČT? Jestli je tohle standard vysílání veřejné služby, tak potěš pánbůh

Foto: Jindřich Nosek Wikimedia Commons CC-BY-4.0

Generální ředitel ČT Jan Souček

Nemám opravdu žádnou radost z toho, že se postupně dochází na moje slova, co se prohřešků veřejnoprávní České televize týče. Ale netajím se určitým pocitem satisfakce.

Článek

Především z toho důvodů, že články, v nichž jsem opakovaně upozorňovala na to, jak Česká televize neúnosně prošpikovává svoje pořady skrytou reklamou či product placementem, nikdo nebral vážně. Navzdory tomu, že to, co si v tomto směru dovoluje veřejnoprávní stanice, je jen stěží uvěřitelné. Zatímco různé kutilské magazíny těch komerčních neobsahují skrytou reklamu vůbec nebo ji využívají v minimálním množství, Česká televize je nebývale vynalézavá.

Opravdu polopatě

Různé produkty a služby, třeba čističky vzduchu, propaguje formou rádoby odborných „přednášek“, v nichž se vysvětluje, jak je důležité mít doma čistý vzduch, aby se z exhibice posléze vyklubal záběr na známý výrobek.

V další, několikaminutové reportáži, která má bezesporu větší dopad než „obyčejná“ kratičká reklama, se zvídavá reportérka snaží dobrat odpovědi na otázku čím to, že se dnes kovové střechy používají tak hojně. Samozřejmě v ní nechybí záběr na logo firmy, která tyto střechy vyrábí a v rozhovoru figuruje její produktový manažer.

Druhá reportáž, věnovaná střechám, se chce pro změnu dobrat odpovědi, jakou životnost mají střechy ploché a jak vypadá jejich pravidelný servis. Nelze v ní přehlédnout záběr na hydroizolační nátěry, které jsou prý schopny vydržet i pět let.

Firemní reklama se skrývá i v různých „soutěžních“ otázkách, a tak žánr kutilského magazínu zachraňuje alespoň pár receptů nebo návod na výrobu sezónních dekorací.

Kromě opakované upoutávky na čističky vzduchu se v Polopatě objevují i pravidelná školení specialisty firmy, vyrábějící bezpečnostní dveře. Ten je v pořadech ČT častým hostem, zdaleka nejen v Polopatě. V jednom z posledních jsme se dozvěděli, jak díky takovým dveřím ochránit sklep, protože staré laciné laťkové dveře, které se používají ve starých domech, k tomu nestačí. Světe div se, vyřešit tento problém může vyřešit produkt společnosti, jejíž logo se v příspěvku několikrát objeví.

Veřejnoprávní standard?

Přemíru skryté reklamy v České televizi si konečně vzali na paškál i členové Rady ČT kteří chtějí prověřit nedávné vydání magazínu Sama doma, zda neporušilo zákon o rozhlasovém a televizním vysílání. Byl totiž odvysílán jako speciál ze soukromé kliniky, jež se věnuje problematice umělého oplodnění. Redaktoři Deníku N přitom zjistili, že klinika patří do impéria šéfa hnutí ANO Andreje Babiše a že speciál byl realizován v rámci placené spolupráce s ČT.

Radní Vlastimil Ježek, který na prohřešky ČT v poslední době opakovaně upozorňuje, se na jednání Rady ČT nechal slyšet: Jestli je tohle standard vysílání veřejné služby, tak potěš pánbůh. Podle něj je generální ředitel ČT Jan Souček již zralý na odvolání. Že to je reálná hrozba, dokazuje i fakt, že nedávno hlasovala většina členů Rady pro udělení tří výtek, které Součkovo odvolání umožňují.

Zdroje:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10658625776-polopate/

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/jan-soucek-ct-rada-ct-vlastimil-jezek-generalni-reditel-odvolani.A250411_102334_domaci_mikp

https://www.mediaguru.cz/clanky/2025/04/rada-ct-pozada-rrtv-o-analyzu-poradu-sama-doma/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz