Článek
Ti právem, v návaznosti na novelu mediálního zákona, upozorňují, že není zcela jasně definována veřejnoprávní služba. Někteří dokonce zastávají názor, že ČT představuje rostoucím rozsahem reklamy (nezřídka skryté) a rádoby „sponzoringu“, který se od reklamy v podstatě ničím neliší, nekalou konkurenci privátním stanicím.
Už dávno navíc neplatí, že Česká televize nabízí koncesionářům to, co jiné televize nikoliv. Postupně se totiž opak stává pravdou. Hlavní konkurenti, televize Nova a Prima, vysílají nejen zpravodajské, ale také publicistické, diskusní a investigativní pořady. A v oblasti původní tvorby bodují na festivalech a sbírají různé ceny. Mimochodem seriál Novy Metoda Markovič nebo film Amerikánka, na jehož realizaci se TV Nova podílela, tento týden získaly 23 nominací na Českého lva.
Paradox sledovanosti
Generální ředitel ČT Jan Souček se sice nedávno pochlubil, že ČT loni kralovala žebříčku padesáti nejsledovanějších pořadů, což je pravda, nicméně neuvedl, o jaké pořady šlo. Především o sportovní přenosy z mistrovství světa v hokeji, kriminální seriály, koupenou taneční reality show StarDance a vánoční pohádky. Je velkým paradoxem, že oproti tomu nabízí privátní stanice Nova nejsledovanější zpravodajskou relaci u nás, Televizní noviny. To určitě není v pořádku. Stejně tak není v pořádku, že veřejnoprávní kanál sice poráží ty ostatní rekordním počtem diváků, ale nikoliv kvalitou.
Kontroverzní počiny
Kontroverzní tvorba České televize vyvolává stále větší nespokojenost diváků, což pravidelně potvrzují rozhořčené diskuse na sociálních sítích. Příkladem jsou nejnovější „počiny“ Dcera národa, Limity a Děcko. Úroveň tohoto seriálu je opravdu tristní, závažné téma adopce pojednává velmi necitlivě, prostřednictvím zmateného děje a postav, které jsou spíše karikaturami. Je už opravdu nesnesitelné neustále sledovat, jak se čeští tvůrci vyžívají v zesměšňování podnikatelů či dobře situovaných a úspěšných lidí, v tomto případě třeba atraktivní influencerky Beáty a jejího manžela, který je znázorněný jako naprostý kretén.
Děcko
Hlavní hrdinkou Děcka je matka samoživitelka Klára, od začátku prezentovaná jako příšerně chaotická žena, v první epizodě pobíhající sem a tam. Každé dítě má s jiným mužem, bývalý manžel, usilující dostat do své péče syna, je opět podán coby movitý, bezohledný mizera. Zatím není jasné, s kým čeká Klára třetí „děcko“. Aniž tuší, že je více než tři měsíce těhotná a už není možné, aby šla na potrat, pod tlakem okolností se rozhodne, že by mohla dát nechtěný přírůstek k přímé adopci. Vzhledem k tomu, že „náhodou“ pracuje v organizaci, věnující se ochraně a osvojování dětí, objeví možné náhradní rodiče, přičemž nejharmoničtější z nich se jeví v duchu současných trendů homosexuální pár.
V naší rodině se stala závažná problematika adopce dítěte rébusem, který jsme se snažili společně vyřešit a nakonec na něj pod vlivem neblahých zkušeností rezignovali. Nic z toho, co jsme museli s velkým zklamáním a trápením absolvovat, seriál Děcko bohužel neukazuje. Naopak je zahlceno zbytečnými scénami s králíkem, který se „potentuje“ do luxusní kabelky, špatně uvařenou kávou, nevkusným pokusem s těhotenským testem, politým tričkem či závislostí populární influencerky na sociálních sítích, atd.
Vůbec se nedivím, že mnoho diváků rozpálil do běla a že za podobné paskvily nehodlají platit zvýšené koncesionářské poplatky. Tím spíše, že jim dnes konkurenční stanice nabízí za jejich peníze leccos lepšího.
Adéla Hofmanová
Zdroje:
https: //www.lupa.cz/aktuality/sledovanost-2024-ct-byla-posedme-v-rade-nejsledovanejsi-televizni-skupinou/