Článek
Názorně to ve svých „Otázkách“ předvedl tuto neděli moderátor Václav Moravec. Ten debatu, věnovanou problematice kultury, zvýšení koncesionářských poplatků i novele mediálního a audiovizuálního zákona, ukončil povídáním s prezidentem MFF Jiří Bartoškou, aniž tak, jako v předchozí diskusi, dostal „vyváženě“ prostor nějaký jeho oponent. Bartoška díky tomu získal na veřejnoprávní obrazovce opakovaný prostor pro svoje „píár“ a šíření „fake news“ a vůbec přitom nemusel čelit nějaké názorové konfrontaci.
Nevolitelný prezident
Přátelský rozhovor byl navíc ovlivněný tím, že si s Moravcem tykal a ten ho celou dobu servilně hladil po srsti. Důležitou debatu s předcházejícími hosty, kteří se například přeli, zda je dostatečně definována veřejnoprávní role České televize a zda ji ČT skutečně naplňuje, se mimochodem snažil ukončit výmluvou, že už čeká prezident karlovarského festivalu Jiří Bartoška.
Ten si pochvaloval, že na rozdíl od jiných prezidentů je prezident nevolitelný. Na to jindy argumentačně velmi dobře připravený Moravec překvapivě zareagoval, že je zároveň nesesaditelný prezident, protože karlovarský festival je od devadesátých let mimo dosah státu. Což však vůbec není pravda, protože právě stát se stal v roce 1993 prostřednictvím ministerstva kultury spoluzakladatelem Nadace Film Festival Karlovy Vary. I když z ní po pěti letech vystoupil, ministr kultury Pavel Dostál vyjádřil festivalu morální podporu.
Směšných patnáct korun
Bartoška naopak obhajoval zvýšení koncesionářského poplatku, nedávno schválené vládou: „Mám pocit, že připlatit patnáct korun je opravdu směšné. Za to dneska nekoupím ani krabičku cigaret. Zaskočený moderátor se ho zeptal: „A ty ještě kupuješ? Já myslel, že ti to lékaři zakázali.“ Rozšafný prezident mu vysvětlil, že když lékařům prozradil, že kouří od třinácti, dospěli k názoru, že jeho tělo by se mohlo leknout, ať kouření prostě zkusí omezit. „Tak jsem to omezil, ale bohužel kouřím dál,“ přiznal se pobaveně.
Pak se řeč stočila na Bartoškovo postesknutí, jak je mu líto, že se jeho prezidentské funkce nedožili jeho rodiče, aby viděli, kam to dotáhl.
Fake news vs. fakta
V další části přátelské debaty opět neopomněl kritizovat stát, že chtěl v roce 1993 festival zrušit jako neperspektivní, že v době normalizace se na něm promítaly neperspektivní bijáky, nejezdili sem lidi a byl velice nezajímavý.“ Ani tentokrát neuvedl Moravec jeho fake news na pravou míru. Například, že už před rokem 1989 se na MFF promítaly vynikající filmy proslulých režisérů (Fellini, Szabó, Saura), oceněné Oscarem a jinými prestižními cenami a jezdili na něj slavné hvězdy, které zde navíc získaly ceny, třeba italské herečky Monica Vittiová nebo Giullieta Masinová. Ředitel známého festivalu v San Remu Nino Zuchelli si pochvaloval, že karlovarský festival navštěvuje opakovaně a vždycky se těší na jeho skvělou atmosféru. O jeho popularitě mimo jiné svědčí i fakt, že kupříkladu v roce 1984 se MFF zúčastnilo 2600 hostů ze šedesáti zemí všech světadílů.
Nedostatečná kontrola
Když na závěr došla řeč na financování festivalu, Moravec Bartoškovi, neustále tepajícímu stát, ještě nahrál, že dává na festival jen třetinu rozpočtu (kolem třiceti milionu korun, pozn.aut.), zatímco v případě festivalu v Cannes představuje státní příspěvek devadesát procent. Hospodaření MFF je přitom spojeno s řadou skandálů, které se týkají jak některých sponzorů (polostátní ČEZ, firmy vyrábějící zbraně či cigarety), tak podivného účetnictví. To vše ale tentokrát Moravec velkoryse přešel.
Nedostatečná kontrola
A to navzdory tomu, že právě tento týden zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad zprávu, v níž kritizuje, že systém rozdělování dotací na kulturu je u nás neefektivní a nepřehledný a konstatuje v ní: „V součtu lze říci, že MK neodstranilo větší část nedostatků, které NKÚ zjistil při předchozích, podobně zaměřených kontrolách z let 2014 a 2018.“ NKÚ rovněž zmínil nedostatečné množství veřejnosprávních kontrol, přičemž se jejich počet paradoxně ještě snížil.“
Zdroje:
Česká televize, https://www.nku.cz/assets/kon-zavery/k23015.pdf