Hlavní obsah
Umění a zábava

Je Česká televize veřejnoprávní, nebo veřejnoreklamní a léta porušuje zákon?

Foto: Fletcherjcm Wikimedia Commons CC-BY-SA-2.0

Při sledování některých pořadů České televize se vnucuje podezření, že vznikají především kvůli tomu, aby do nich mohlo být propašováno co nejvíce reklamy a product placementu.

Článek

Jedním z příkladů je další řada cestopisné série, v níž známé celebrity cestují s karavanem po okolních zemích. Nejnověji tak činí známý kněz Zbigniew Czendlik v „Karavanu po Polsku“. Jak on, tak jeho předchůdci, sice navštěvují zajímavá místa, avšak nelze přehlédnout, že hlavní hvězdou je luxusně vybavený karavan, láskyplně pojmenovaný Karel. Stejně jako předtím třeba Aleš Háma, i Czendlik ochotně propaguje Karlovy všemožné přednosti, například naplněnou ledničku, pohodlnou postel, sprchu a další „vychytávky“. Podobně okatě vychvaluje vybrané restaurace, v nichž si hříšně pochutnává nad vybranými lahůdkami.

Zelená pro alkohol

Tyto cestopisné show či kutilské „magazíny“ České televize „přináší“ divákům množství sponzorů. V případě „Karavanu“ jde dokonce o výrobce alkoholu a dalších nezdravých nápojů. Ostatně, alkohol má na veřejnoprávní stanici opravdu zelenou, navzdory drastickému dopadu jeho konzumace na zdraví českého národa. Další známé tváře v nových a nových cestopisech ČT přeochotně lákají do hospod nebo do vinařských oblastí a také jejich spanilé jízdy jsou spojené se sponzoringem, skrytou reklamou a product placementem.

Každodenní porušování zákona

Na tento neblahý trend opakovaně upozorňuje web „Kverulant org.“, který konstatuje, že Česká televize mnoho let obchází zákon, jenž ji zakazuje reklamu tím, že ji označuje za „sponzoring“. Podle něj tak Česká televize ročně vydělává na nelegální reklamě více než čtvrt miliardy korun, ale mediální rada tento prohřešek stále ignoruje. „Nejenže jsou tak plátci koncesionářského poplatku obtěžováni reklamou, ale především mohou miliony diváků každý den sledovat, jak velká a důležitá veřejnoprávní instituce porušuje zákon“, upozorňuje „Kverulant“.

Jako ruská matrjoška

Situace se nezměnila ani po nástupu nového generálního ředitele ČT Jana Součka. Kverulant se proto opakovaně obrátil na „Radu pro rozhlasové a televizní vysílání“ a nové vedení České televize s výzvou, aby konečně sjednali nápravu. RRTV ji však zamítla, aniž se obtěžovala vysvětlením, jak se údajné sponzorské spoty liší od skutečné reklamy. „Kverulant si v této kauze připadá, jako by rozebíral ruskou matrjošku v podobě hluchého a slepého úředníka. V každé duté figurce se jen skrývá další šedivý úředník, který nechce nic vidět a slyšet,“ stěžuje si autor článku Vojtěch Razima.

Zdroj:

Česká televize

https://www.kverulant.org/article/ceska-televize-vydelava-na-nelegalni-reklame-ale-medialni-rada-to-roky-ignoruje/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz