Článek
Příkladem je článek, publikovaný na tomto webu, podle nějž je prý právě skončený seriál Děcko důkazem, proč Česká televize potřebuje každou korunu z poplatků. Autorka má samozřejmě nezpochybnitelné právo zveřejnit svoje názory a tento seriál pochválit, nicméně by přitom naivně neměla ignorovat podstatné okolnosti a obhajovat neobhajitelné.
Děcka na všech kanálech
Jedním z hlavních problémů současného financování veřejnoprávního média je totiž skutečnost, že mu kvalitní tvorbou, ovšem za své (!) v poslední době výrazně konkurují soukromé televizní stanice a platformy. Také ty se podobně jako ČT, věnují kromě jiných „veřejnoprávních“ témat, složité problematice adopce či odnošení dětí náhradními matkami, která se stala v současné době na televizních obrazovkách jednou z nejfrekventovanějších. Dokonce až tak dalece, že už to (jak je zřejmé z diskusí na sociálních sítích) divákům vadí. Nic nového, toto téma se snad řeší na všech kanálech, stěžuje si například jeden z nich.
Náhradníci
Toto téma se nyní dokonce objevuje i v populárním nekonečném seriálu Novy Ulice, jenž je navzdory tomu, že se vysílá mimo hlavní vysílací čas, ke všemu více sledovaný než Děcko. Příběh návrhářky Gábiny, která se rozhodla kvůli tomu, že nemůže mít děti, najít náhradní matku, co jí dítě odnosí, je přitom až překvapivě kultivovaně zpracovaný. Nicméně, nelze vyloučit, že se v něm podobně, jako v Děcku, objeví více či méně věrohodné situace, které Gábině nakonec odvážné rozhodnutí zkomplikují. Prozatím lze jenom spekulovat, zda jí náhradní matka po porodu dítě nechá či podlehne přirozenému mateřskému pudu a novorozence bude chtít vychovávat sama.
Platforma Prima+ zase uvádí hodnotnou minisérii Náhradníci v režii Alice Nellis a Jiřího Havelky, rovněž věnovanou snaze partnerů najít náhradní matku i za cenu, že po ní musí pátrat v cizině a řešit řadu komplikací. Mimochodem, Náhradníci jsou diváky i kritiky lépe hodnoceni než právě Děcko.
Na rozdíl od hrdinů Děcka jsou navíc ti z Náhradníků více uvěřitelnější než panoptikum postav, často vykreslených v nesnesitelných stereotypech veřejnoprávního počinu, ke škodě věci deformovaného neblahým trendem přehnané korektnosti. Zatímco rozporuplná matka samoživitelka, která se do složité situace dostane především vlastní vinou, gay pár, usilující o její dítě či influencerka, jež po krachu adopce nakonec získá do své péče problematickou holčičku tmavé pleti z dětského domova, mají vzbudit sympatie, jejich protějšky, například dobře situovaní podnikatelé, naopak.
Nefér souboj
Navzdory tomu zdůrazňuji, že vůbec nejsem proti koncesionářským poplatkům, pokud ale budou využívány na realizaci skutečně veřejnoprávních a vyváženě pojednaných formátů, a ne na nefér souboj v natáčení přemíry různých seriálů, reality show, kriminálek a pohádek, jak je tomu bohužel v současnosti.
Je neomluvitelným paradoxem, že generální ředitel České televize Jan Souček chce namísto mnoha pořadů, jež nekale konkurují privátním stanicím, protože je musí natáčet z vlastních zisků, omezit ty vskutku veřejnoprávní.
A navíc se zbavuje osobností, které se na nich podílejí. Takovému marnotratnému zneužívání koncesionářských rozhodně nelze tleskat.
Adéla Hofmanová
Zdroje:
Autorka
Česká televize: Děcko
https://www.csfd.cz/film/1565912-nahradnici/prehled/
https://www.seznamzpravy.cz/diskuze/kultura-serial-decko-sabotuje-rachanda-stereotypy-i-konkurencni-nahradnici-z-primy-268220