Článek
Nicméně, bývá tomu tak každý rok a je na místě zmínit, že každý z prezidentů novodobé české historie si kvůli tomu, že vyznamenal nějakou kontroverzní osobnost, nepřidal body k dobru.
Tentokrát vyvolal největší překvapení a podivení fakt, že prezident Petr Pavel udělil bývalému generálnímu řediteli České televize Petrovi Dvořákovi medaili Za zásluhy. Podle Hradu se totiž po dobu svého mandátu zasazoval o nezávislá média veřejné služby.
ČT versus Nova
Nad tím se ovšem nikdo z těch politologů a dalších odborníků, co státní vyznamenání pro bývalého šéfa ČT komentovali, nepozastavil. Jan Kubáček třeba v televizi CNN Prima News uvedl dosti nepodstatný fakt, že dosud nebylo zvyklostí, aby se oceňovali top manažeři mediálních institucí. Zvyklost ovšem není v tomto případě důležitá, ba naopak a mimochodem, jestli si Petr Dvořák za něco metál zasloužil, pak za to, že byl nepochybně dobrým top manažerem.
Jenže svoje nesporné manažerské schopnosti nevyužil zcela ve prospěch České televize. Vybaven bohatými zkušenostmi z privátní televize Nova, kterou řídil předtím než nastoupil do ČT, začal namísto toho, aby se zaměřil na veřejnoprávní službu, soupeřit s komerčními stanicemi o co nejvyšší sledovanost. A podařilo se mu téměř nemožné, totiž do té doby suverénně dominující Novu ve sledovanosti porazit.
Globalizovaná zábava
Bohužel k tomu zásadním způsobem přispělo vysílání nekonečného počtu tuzemských i zahraničních detektivních seriálů, kontroverzních pohádek, které diváci (částečně kvůli vánočnímu stereotypu a částečně ze zvědavosti) hltají v rekordním počtu, aby na nich poté nenechali niť suchou. V neposlední řadě pak ČT umožňuje nákupem drahých zahraničních zábavných show, jakými jsou Stardance či k obezitě diváků přispívající soutěž Peče celá země, k šíření neblahého trendu globalizované zábavy, místo toho, aby se zaměřila na svoji vlastní tvorbu.
Porušování zákona v přímém přenosu
Nemluvě o nových a nových lifestylových magazínech, prošpikovaných více či méně drze skrytou reklamou a sponzorskými upoutávkami, příliš nápadně připomínajícími reklamu skutečnou. Podle webu Kverulant.org vydělává Česká televize nelegální reklamou, kterou neustále porušuje zákon v přímém přenosu, více než půl miliardy korun ročně.
Anticena citron
Obsahově i množstvím reklamy se tak rozdíl mezi veřejnoprávní stanicí a těmi privátními začal pod vedením Dvořáka neustále zmenšovat. A to tak dalece, že si toho před dvěma lety povšimli i členové poroty televizních cen Trilobit, kteří České televizi udělili anticenu Citron. Podle předsedy Vladimíra Justa nemá televize veřejné služby dělat za peníze to, co jim komerční televize poskytují za své. Přesně tak vystihl podstatu problému a ještě ke zdůvodnění verdiktu dodal: Proto nemá smysl bojovat o téhož diváka a na témže hřišti, na kterém se mezi sebou utkávají televize existenčně závislé na počtu uhranutých diváků, například bezduchými imitacemi zahraničních kriminálních seriálů.
Zásahy do vysílání
Za pozornost samozřejmě stojí i kontroverze kolem některých politických a publicistických pořadů a v neposlední řadě fakt, že za Dvořákovy éry zmizela z ČT celá řada vynikajících moderátorů a dalších osobností. V roce 2014 dokonce sepsalo 24 zaměstnanců ČT stížnost, že Dvořák zasahuje do vysílání a na protest proti těmto zásahům například odešli z veřejnoprávní stanice moderátoři pořadu Události, komentáře Daniela Drtinová a Petr Veselovský.
Známý politický komentátor Jindřich Šídlo na CNN Prima News připomněl, že minimálně část veřejnosti přičítá Petru Dvořákovi podíl na některých politických rozhodnutích, respektive výsledku některých voleb. A nakonec vyslovil naději, že možná bude šance se někdy v budoucnu prezidenta zeptat, co ho k ocenění Dvořáka vedlo. Možná.
Adéla Hofmanová
Zdroj: 360° CNN Prima News 28. října 2024
https://www.kverulant.org/cases/zakazana-reklama-na-ct/