Článek
Když muž ve svých 91 letech vyjel z garáže a popletl si pedály, vjel do protisměru a na chodník, kde narazil do betonového plotu. Po nárazu sjel do zahrady, kde přední částí vozidla narazil do stromu.
Lékařský posudek opravňující k řízení byl ale několik měsíců po splatnosti a i tak je na pováženou, že člověk v tomto věku ho ještě dostal. A i když posudek již neplatil, pán si vesele řídil dál. Případ se stal na Karlovarsku, jak informovala policie ČR.
I když se naštěstí nic vážného nestalo, pomineme-li škodu ve výši 115.000 Kč, je na zamyšlenou, zda by se neměla upravit pravidla, která budou obsahovat pravidelné testy způsobilosti řídit vozidlo.
Podle informací je už chystá EU. Po dosažení 70. roku věku se budou muset řidiči pravidelně podrobovat zkouškám, které jednoznačně zjistí, zda mohou dále řídit, nebo zda už musí řidičský průkaz odevzdat. Testy by se měly opakovat každých pět let.
U nás zatím stačily pravidelné lékařské prohlídky. Nyní už budou senioři testování také v řízení. Otázkou je, zda je vůbec řízení v tomto věku bezpečné i pro něj samotného.
Bohužel přibývá nehod, kdy je na vině právě důchodce. Alespoň to říkají statistiky.
Člověk ve vyšším věku se přeci jen špatně orientuje. Dalším případným nebezpečím může být nějaká náhlá zdravotní příhoda. Ta samozřejmě způsobí okamžitou ztrátu kontroly nad vozidlem a následky mohou být skutečně fatální.
Například v Německu je na seniory kladen tlak, aby své řidičské průkazy dobrovolně odevzdali. Motivací je jim nabídnutá bezplatná hromadná doprava.
Kdy ovšem budou platná nová pravidla EU je ve hvězdách.
Někdo za tím samozřejmě vidí diskriminaci starších obyvatel, kteří třeba nikdy nehodu neměli, oproti tomu jezdí po silnicích mladí nezodpovědní lidé, kteří mohou být daleko více nebezpeční.
Podle statistik jsou senioři hned druhou nejrizikovější skupinou. První jsou lidé do 25 let. Senioři jezdí pomalu s pocitem, že je to bezpečné. Ale nepřizpůsobení se tempu a hustotě provozu je také nerozumné, můžou vznikat zmatky. Reakce seniorů bývají pomalé.
Statisticky způsobí senioři ročně srovnatelné množství dopravních nehod jako mladí řidiči. A vysoký počet nehod způsobených seniory vnímají i pojišťovny.
„Skupina řidičů 65+ zaviní stejný počet nehod jako mladí řidiči kolem 24 let. U mladých řidičů jde o nezkušenost, u seniorů o sníženou pozornost a dalším společným důvodem může být přecenění svých schopností,“ řekl Aleš Zethner z pojišťovny Kooperativa.
Přemýšlí se také o tom, že se bude postupovat podle toho, jakou má řidič historii v řízení, zda již měl nějaké nehody. Tento postup je právě v Německu.
Mezi seniory panuje názor, že s prodlužujícím se věkem odchodu do důchodu by se měl také zvýšit věk opravňující k řízení. Zní to logicky. Je-li člověk schopen práce do 68 let, je nejspíše schopen i řídit vozidlo.
Anketa
zdroje: Mix24.cz, Auta.cz, Novinky.cz