Článek
V květnu 2023 představila Vláda v reakci na světové i tuzemské dění posledních let tzv. ozdravný plán pro veřejné finance, jehož součástí byl vedle rozsáhlé důchodové reformy i nový konsolidační balíček, přičemž cílem celé iniciativy bylo dle slov premiéra Petra Fialy dostat Česko zpátky do formy a zpomalit tak hrozivé tempo zadlužování.[1]
Většina změn daňových zákonů dotýkajících se daní z příjmů fyzických i právnických osob, daně z přidané hodnoty, daně spotřební a dalších, nabyla účinnosti již k 1. 1. 2024. S blížícím se koncem roku je však třeba upozornit, že iniciativa ještě není zdaleka u konce a od 1. 1. 2025 tak nabude účinnosti další z novel, jež zahrnuje například i omezení osvobození při prodeji cenných papírů či podílů v obchodních společnostech.[2]
Jak tomu bylo dosud
Dle dosavadní právní úpravy bylo možné při splnění časového testu, tedy uplynutí stanovené doby mezi nabytím a úplatným převodem, příjem z prodeje cenných papírů a podílů na obchodní korporaci zcela osvobodit od daně z příjmů fyzických osob. Tento časový test činil u cenných papírů, a tudíž i akcií v případě akciových společností, 3 roky, u ostatních podílů v obchodních korporacích (např. u společnosti s ručením omezeným) 5 let. Pokud příjem nepřesahoval částku ve výši 100.000 Kč, byl osvobozen i v případě nesplnění časového testu.[3]
Osvobození bude nově limitováno
Nově však zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jako „ZDP“), jenž danou problematiku upravuje v ustanovení § 4 odst. 3, zavádí limit pro osvobození zdanění příjmů ve výši 40 milionů Kč na zdaňovací období, jímž je pro tyto účely kalendářní rok. Zmiňovaný časový test tak zůstává nedotčen. Přesáhne-li však úhrn osvobozených příjmů z prodeje podílů a z prodeje cenných papírů v kalendářním roce 40 milionů Kč, nebude příjem osvobozen ve své plné výši, ale pouze do uváděného, zákonem stanoveného, limitu a rozdíl převyšující tuto hranici se tedy bude danit. [4]
Poměrné osvobození a uplatnění výdajů
Pokud v průběhu roku dojde k více prodejům cenných papírů a podílů dle § 10 odst. 1 písm. b) bod 2 a písm. c) ZDP, které splňují podmínky pro osvobození a jejich celková částka překročí limit 40 milionů Kč, bude nutné souhrnný příjem za zdaňovací období poměrně rozdělit na příjem osvobozený a zdanitelný, a to z důvodu omezení uplatnitelnosti výdajů. Každý z uvedených druhů příjmů může být totiž snížen o výdaje, které byly prokazatelně vynaloženy na jeho získání. Vzhledem k tomu, že tyto příjmy podléhají zdanění pouze zčásti, mohou být výdaje uplatněny pouze na tu část příjmu, která přesahuje 40 milionů Kč, tedy na část, jež není od daně osvobozena. V praxi to tak bude znamenat, že pokud bude příjem zdanitelný pouze z 30 %, a zbylých 70 % příjmu bude osvobozených, uplatní se vůči zdanitelné části příjmu pouze výdaj odpovídající 30 % z celkové výše uznatelného výdaje.[5]
Jak si poradit v přechodném období
V souvislosti s touto změnou novela dopadá také na ustanovení § 10 odst. 9 ZDP, které je možné uplatnit v případech, kdy poplatník nabyl příjmy z prodeje cenných papírů a obchodních podílů před 1. 1. 2025, ovšem stanovený limit bude v roce 2025, či letech následujících přesto překročen. V takovém případě bude možné uplatnit nově jako daňový výdaj tržní cenu cenného papíru, či podílu, kterou měl ke dni 31. 12. 2024, nebo ke dni úplatného převodu tohoto cenného papíru nebo podílu. Jestliže se převod uskuteční do 31. 12. 2024, uplatní se výdaje související s uskutečněním úplatného převodu tohoto cenného papíru a platby za obchodování na trhu s cennými papíry při jeho pořízení.[6]
Jaké sazbě daně bude příjem podléhat
Jak již bylo řečeno, pokud dojde při prodeji cenných papírů, či obchodních podílů k překročení hranice 40 milionů Kč, bude třeba rozdíl přesahující tento limit zdanit, a to základní sazbou stanovenou § 16 odst. 1 písm. a) ZDP na 15 %. Přesáhne-li však tato částka společně s ostatními příjmy 36násobek průměrné mzdy (pro rok 2024 1.582.812 Kč), je třeba dle § 16 odst. 1 písm. b) uplatnit sazbu vyšší, a to 23 %.[7]
Závěr
V souvislosti s novelou již nyní mezi odborníky koluje mnoho obav a nejistot týkajících se možných výkladových problémů a právních mezer, které mohou mít v praxi určitý dopad, přesto je tento krok vnímán jako potřebný, jelikož Česká republika byla dosud jednou z mála vyspělých zemí, kde v rámci zdanění příjmů z prodejů cenných papírů a podílů platily takto liberální podmínky. Nastávající právní úprava má být tedy jakýmsi kompromisem.
JUDr. Nikol Labuťová
Advokátní kancelář Jelínek & Partneři s.r.o.
[1] Vláda představila ozdravný plán pro veřejné finance Česko ve formě. Online. Vlada.gov.cz. 2023. Dostupné z: https://vlada.gov.cz/cz/media-centrum/aktualne/vlada-predstavila-ozdravny-plan-pro-verejne-finance-cesko-ve-forme-205388/. [cit. 2024-11-26].
[2] Ozdravný balíček. Online. Mfcr.cz. 2023. Dostupné z: https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/ozdravny-balicek. [cit. 2024-11-26]; Omezení osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů. Online. Accace.cz. 2023. Dostupné z: https://accace.cz/prijmy-z-prodeje-cennych-papiru-a-podilu/. [cit. 2024-11-26]; Velký souhrn změn, které přináší konsolidační balíček. Online. Podnikatel.cz. 2023. Dostupné z: https://www.podnikatel.cz/clanky/velky-souhrn-zmen-ktere-prinasi-konsolidacni-balicek/#h212. [cit. 2024-11-26].
[3] § 4 zákona č. 586/1992 Sb., České národní rady o daních z příjmů, ve znění účinném do 31.12.2024; Změny v osvobození příjmů z prodeje podílů a cenných papírů od zdanění: na co se připravit. Online. Sparring.io. 2024. Dostupné z: https://sparring.io/zmeny-v-osvobozeni-prijmu-z-prodeje-podilu-a-cennych-papiru-od-zdaneni-na-co-se-pripravit/. [cit. 2024-11-26].
[4] § 4, § 10 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., České národní rady o daních z příjmů, ve znění účinném od 1.1.2025; Konsolidační balíček II: Daň z příjmu fyzických osob a odvody pojistného. Online. Danovky.cz. 2023. Dostupné z: https://danovky.cz/cs/konsolidacni-balicek-ii-dan-z-prijmu-fyzickych-osob-a-odvody-pojistneho. [cit. 2024-11-26]; Omezení osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů. Online. Accace.cz. 2023. Dostupné z: https://accace.cz/prijmy-z-prodeje-cennych-papiru-a-podilu/. [cit. 2024-11-26]; Úprava osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů na obchodních korporacích. Online. Blog.pwc.cz. 2023. Dostupné z: https://blog.pwc.cz/uprava-osvobozeni-prijmu-z-prodeje-cennych-papiru-a-podilu-na-obchodnich-korporacich. [cit. 2024-11-26].
[5] § 10 odst. 1 písm. b) bod 2 a písm. c), odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., České národní rady o daních z příjmů, ve znění účinném od 1.1.2025; Vybrané případy osvobození příjmů z prodejů cenných papírů/ obchodních podílů od 1. 1. 2025 u fyzických osob v příkladech. Online. Bulletin Komory daňových poradců ČR. 2024, roč. 2024, č. 1, s. 15-21. Dostupné z: https://www.kdpcr.cz/bulletin/2024. [cit. 2024-11-26].
[6] Omezení osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů. Online. Accace.cz. 2023. Dostupné z: https://accace.cz/prijmy-z-prodeje-cennych-papiru-a-podilu/. [cit. 2024-11-26]; Konsolidační balíček II: Daň z příjmu fyzických osob a odvody pojistného. Online. Danovky.cz. 2023. Dostupné z: https://danovky.cz/cs/konsolidacni-balicek-ii-dan-z-prijmu-fyzickych-osob-a-odvody-pojistneho. [cit. 2024-11-26]; Úprava osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů na obchodních korporacích. Online. Blog.pwc.cz. 2023. Dostupné z: https://blog.pwc.cz/uprava-osvobozeni-prijmu-z-prodeje-cennych-papiru-a-podilu-na-obchodnich-korporacich. [cit. 2024-11-26]
[7] § 16 zákona č. 586/1992 Sb., České národní rady o daních z příjmů, ve znění účinném od 1.1.2025