Hlavní obsah
Názory a úvahy

Co je ten Green Deal a proč mi vadí?

Foto: Andreas 😊 z Pixabay

Green Deal není špatná myšlenka. Svět potřebuje snížit emise CO2, ale jeho realizace Evropou je krapet nešťastná.

Článek

Jak ten Green Deal a povolenky vlastně fungují?

Zelená dohoda neboli Green Deal je soubor změn vedoucí k uhlíkové neutralitě Evropy v roce 2050 schválený na konci roku 2019 Evropskou radou.

Změny se týkají zejména zdrojů energie a různých průmyslových odvětví produkujících velké množství CO2.

EU zavedla systém emisních povolenek, díky kterému jsou podniky vypouštějící emise nuceny investovat do svého ekologičtějšího chování - snižování produkce emisí. Na jednu tunu CO2 je potřeba jedna emisní povolenka. Na rok je vydáváno jen omezené množství emisních povolenek a jejich počet se rok od roku snižuje.

Jsou stanovena odvětví, která mají povinnost kontrolovat svou produkci CO2 a kupovat si pro ni emisní povolenky - povolení na vypouštění znečištění do ovzduší. Pokud podniky povolené emise překročí, musí zaplatit pokutu, či si dokoupit další povolenky.

Emisní povolenky firmy získávají koupí na burzách, od ostatních firem, které mají povolenek přebytek, či je mohou výjimečně obdržet i bezplatně z důvodu udržení konkurenceschopnosti, či zabránění přesunu výroby mimo EU.

Jak se vyhnout zdražení od roku 2027, po zavedení ETS2?

Od roku 2027 se zavádí systém emisních povolenek ETS2, který se zaměřuje nově i na budovy a silniční dopravu.

Povolenky budou platit dodavatelé paliv, tudíž se zdražení promítne do koncových cen surovin - fosilních paliv jako je uhlí, plyn, nafta a benzín. Palivové dřevo zaškatulkované pod pojmem biomasa zahrnuto není.

Ti, kteří fosilní paliva nevyužívají, ti se zdražení vyhnou.

Nechcete si připlácet? Vyhoďte staré kotle na uhlí, či plyn a přejděte na tepelná čerpadla, či si dejte na střechu solární elektrárnu. Místo auta na fosilní paliva si pořiďte elektroauto, či elektrokolo a máte vystaráno.

Co mi tedy vadí?

Vadí mi několik věcí.

  • Vadí mi fakt, že se povolenky ETS2 budou zavádět už od roku 2027 a nikdo nás na to pořádně nepřipravuje. Politici nás jen straší tragickými scénáři, jak nás nové povolenky zruinují, místo toho, aby své občany připravili na fakt, že fosilní paliva zkrátka končí a je nutné přejít na jiné zdroje. Tečka.
  • Vadí mi to, že si Evropa nechala totálně ujet vlak a je závislá ve své zelené transformaci na Číně. Místo toho, aby se konečně zbavila závislosti na dovozu fosilních paliv, kvůli kterým je nesoběstačná a je nucena je dovážet ze třetích zemích, stává se zcela závislou na rozmarech Číny. Čína při prvních slovech o plánech Evropy skoupila většinu dolů na potřebné suroviny ohledně baterií a solárních panelů v Africe a jinde a nyní diktuje trhu.

Kolik procent solárních panelů a autobaterií se vyrábí v Číně? V roce 2022 pocházelo 97 % solárních panelů z Číny a 75 % baterií do elektroaut.

Co se stane, až Čína vtrhne na Taiwan a budou proti ní zavedeny krutopřísné sankce? Co se stane, pokud skončí veškerý import věcí z Číny? Co se stane v tu chvíli s Green Dealem? Jednoduše, půjde do kytiček.

  • Vadí mi to, jak nedomyšlené a nepropracované je zavádění elektromobilů.

Jak je to s recyklací baterií? Jak dlouho mají vůbec životnost tato elektroauta? A co potom, bude se dát vyměnit baterie za novou? Je vůbec možné mít po republice desetitisíce dobíjecích stanic? A co elektrická síť, jak zvládne tento nápor, když se bude nabíjet tolik elektroaut naráz? A bude vůbec tolik energie k dispozici? A jak je to s bezpečností? Jak běžné jsou zkraty a požáry elektroaut? A jsou ta elektroauta vůbec ekologická, kolik CO2 se spotřebuje při jejich výrobě? A co v zimě, jak je to s provozem elektroauta při mínus 20? a mnoho dalších nevyřešených otázek.

  • A vadí mi i neošéfované solární elektrárny. Závislost na Číně je tu ohromná, což souvisí i s velkým bezpečnostním rizikem. Solární elektrárny s komponenty z Číny údajně lze na dálku vypnout a tím destabilizovat celou elektrickou síť. To je v pohodě?

Co říci závěrem?

Green Deal není ve své podstatě špatná věc. Ale v současnosti je to prostředek na násilnou transformaci směrem k bezemisnímu životu bez toho, aby na to Evropa byla dostatečně připravená a dokázala si udržet konkurenceschopnost vůči okolnímu světu, který emisní povolenky nemá.

Místo toho, aby Evropa z této transformace hospodářsky těžila, podporuje Čínu, na které je výhradně závislá. Závislost na dovozu fosilních paliv z Ruska, USA a dalších zemí mění na závislost na nevypočitatelné autoritářské Číně.

A to, je ten největší evropský průšvih.

zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz