Článek
Na každé škole by měl působit školní psycholog. Tento školní psycholog nevyučuje, jen tam je a případně řeší konkrétní problémy s jednotlivci. Proč tomu ale tak je? Ostatní děti nepotřebují jeho péči?
V současnosti se psychický stav dětí velmi zhoršil, zejména k tomu přispěl covid a s tím související zpřetrhání sociálních vazeb. Sociální sítě a s tím vytvořená iluze dokonalého světa k dobrému psychickému rozpoložení dětí také nepřispívá. Děti jsou pod tlakem okolí a velmi často trpí pocitem méněcennosti a různými druhy depresí.
V našem zdravotnictví je jen zlomek potřebných dětských psychologů a psychiatrů a čekací doba dosahuje několika měsíců. Existují sice různé online poradny, ale osobní kontakt nenahradí nic.
Bylo by hezké kdyby alespoň jednou týdně měly všechny děti ve škole od první třídy až po tu střední hodinu se školním psychologem, který by je zasvěcoval do tajů psychiky a psychohygieny.
Jak o sebe v tomto směru pečovat, jak reagovat na různé negativní poznámky okolí? Jak se naučit relaxovat, jak se sebou zkrátka pracovat, abychom se cítili dobře? Klidně by součástí hodiny mohla být i nějaká meditace, zkrátka něco uvolňujícího bez jakéhokoli tlaku na hodnocení - známky. Předmět pro pohodu duše, ne tlak na výkon.
Nejen dospělí potřebují péči o svou psychiku. Naučit se už v mládí se sebou pracovat, jak se v tomto směru zlepšovat, udělat se odolnější, je jedna z nejdůležitějších věcí v životě. A co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.
Myslím si, že by tuto péči ocenily nejen samotné děti, ale celá společnost. Vyměňme jednu hodinu češtiny týdně za hodinu psychohygieny. Prospěje to celé společnosti.