Článek
Některé země totiž – v čele například se Španělskem – přecházejí na úplně nový systém označování nepojízdných vozidel. A pokud se do těchto zemí vydáte jen s oním obligátním trojúhelníkem, riskujete nepěknou pokutu.
Co dnes musí mít každý český řidič
Pojďme se na to ale nejdříve podívat po česku, aby se tak řeklo. Podle české legislativy patří do povinné výbavy výstražný trojúhelník, reflexní vesta pro řidiče, lékárnička, rezervní kolo (nebo opravná sada) a také nástroj pro výměnu kola. Kdo něco z toho nemá, riskuje pokutu při silniční kontrole.
Nicméně je dobré poznamenat, že u vlastnictví posledního z uvedených předmětů to neplatí absolutně. Vyhláška č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích totiž říká, že tato povinnost neplatí, pokud má řidič zajištěnou asistenční službu, která je schopná v případě defektu pneu zasáhnout na místě nebo vozidlo odtáhnout.
Je také pravdou, že mnoho řidičů si výbavu doplňuje dobrovolně o řadu dalších potřebných věcí – dobrovolně tak třeba v autě vozí hasicí přístroj, reflexní vesty pro všechny cestující nebo formulář pro záznam o nehodě (to proto, aby ho nemusel později nikde složitě hledat). Moc dobře ví, že tyto zdánlivé drobnosti mohou v krizové situaci zachránit čas, peníze i život.
Evropa se sjednotit neumí, a tak má každý stát vlastní pravidla
A aby toho nebylo málo, v redakci jsme zjistili, že povinná výbava se v Evropě liší stát od státu. Rakousko například trvá na tom, aby lékárnička byla v uzavřeném obalu a vesta v žádném případě nesmí mít barvu nebo potisk připomínající policii. Slovensko, Itálie a Slovinsko zase chtějí mít v každém autě vestu pro všechny cestující – a našlo by se toho víc.
Španělsko jde jinou cestou: trojúhelník končí
Ve Španělsku se do toho ale úřady obuly pořádně. Od 1. ledna 2026 tam totiž musíte mít ve výbavě elektronický maják V-16. Ten se jednoduše přicvakne na střechu auta silným magnetem a okamžitě začne blikat oranžovým světlem viditelným na stovky metrů. No uznejte, není to lepší než běžný trojúhelník? Jen ta investice je trochu horší – jeho cena se totiž pohybuje okolo 1 500 korun. Ale kdo ho nemá, riskuje mnohem větší pokutu.
Co si o tom myslíte vy? Je podle vás elektronický maják V-16 krok správným směrem k větší bezpečnosti?
Zdroj: Autorský text, Zakonyprolidi, Generaliexpatriates, Road-safety-charter





