Článek
Ovšem naše redakce nedávno zjistila, že majitelé takzvaných „veteránů“ to mají výrazně jednodušší. Když má totiž jejich vůz zelené veteránské značky, mohou na pravidelné prohlídky svého vozu „skoro“ zapomenout. Na STK se totiž musí ukázat jen jednou za pět let (jindy platí pravidlo dvou let). A to je rozdíl, který potěší každého řidiče.
Jak se z obyčejného auta stane veterán
Ve hře rozhodně není jen stáří, faktorů je třeba zohlednit více. Základní podmínkou je věk – to se nedá popřít. Auto totiž musí být v každém případě starší 30 let. Jenže samo o sobě to nestačí. Majitel také musí projít takzvanou testací historického vozidla, která má dvě části:
Klubová testace – tu provádí akreditovaný veteránský klub. Tady se zkoumá celá řada věcí. Například to, jestli váš vůz odpovídá době svého vzniku, jestli nemá moderní úpravy a dbá se samozřejmě i na jeho způsobilost po technické stránce.
Krajská testace – navazuje na tu klubovou a potvrzuje její výsledky (pokud tedy máte štěstí).
A pak přijde ten kouzelný moment – auto dostane od pověřeného úřadu zelené registrační značky (RZ HV). Ty odlišují veterána od běžného vozu a otevírají cestu k výhodám, které jim běžní řidiči mohou jen závidět (má to samozřejmě i nějaké ty mouchy, ale o těch až později).
Technická kontrola jednou za pět let a bez emisí
Hlavní výhoda je právě nižší frekvence kontroly STK, jak jsme už psali výše. Navíc je kontrola historických vozidel mírnější – neprovádí se měření emisí (většina starých motorů by ho stejně nesplnila, tak proč se tím zabývat). Hodnotí se hlavně technický stav, funkčnost brzd, světel a samozřejmě také celková bezpečnost.
K veteránským značkám samozřejmě patří i levnější povinné ručení a také povolení vjezdu na různé veteránské srazy, výstavy a rallye, kam byste s obyčejnými značkami vůbec nemohli. Nepřekvapí, že pro mnohé majitele veteránů je právě tohle známka prestiže.
Omezení: veterán není auto na denní ježdění
Veteránský režim ale neznamená, že s autem můžete jezdit denně do práce nebo rozvážet pizzu, v tom vás bohužel zklameme. Podle zákona je totiž určen jen pro volnočasové a klubové jízdy. A pokud byste ho používali nadměrně (což je zcela v gesci policie), může to být hodnoceno jako zneužití statusu veterána – i s patřičnou pokutou.
Která auta se stávají veterány
Každý rok přibývají noví „třicátníci“, kteří překročili hranici 30 let. Dnes už se tak mezi veterány řadí nejen klasické Škody 120, Favority nebo Lady, které můžeme ještě na našich cestách čas od času potkat, ale také třeba různé Mercedesy, BMW z 90. let nebo staré „ameriky“. Dost možná tak má na zelené značky nárok i vaše rodinné auto, které stojí zapomenuté někde v garáži. Váš Favorit, Felicia nebo Opel Kadett jsou tak možná cennější, než byste mysleli.
Máte doma také „čerstvého“ veterána?
Zdroj: Autorský text, Registr-vozidel, Autoklub