Článek
Jenže tohle všechno se začíná měnit v krásnou minulost. Ano, bohužel je to tak. V Bruselu se totiž rozhodli, že naftě odzvonilo, a to definitivně. Rozhodli se nám tak znechutit nafťáky už u pump. A to ne právě málo.
Konec daňového mejdanu
Evropská unie se totiž chystá vyrovnat daňové podmínky pro benzín a naftu. Jinými slovy – nafta pořádně podraží, což bylo ještě donedávna absolutně nemyslitelné. Už žádné výhody pro diesely, těm už definitivně odzvonilo.
V plánu je naopak mírné každoroční zvyšování spotřební daně, a to tempem, ze kterého se zatočí hlava i ostříleným šoférům. Inu, posuďte sami – podle aktuálního plánu poroste po roce 2028 tahle daň o 3 eurocenty ročně, pak ještě víc – a ve výsledku má litr nafty do roku 2033 podražit až o devět korun. Nezdá se to zase tak moc, ale když k tomu připočteme ještě běžné zdražování paliv, je jasné, že to bude opravdu pořádný zásah pro peněženku.
Spočítali jsme to za vás: pokud ročně najedete kolem 15 tisíc kilometrů, může vás tahle „ekologická sprcha“ stát klidně o 6 až 8 tisíc korun víc. Bez výjimky – každý rok. A to jen proto, že se někdo nahoře takto rozhodl.
Ekologové slaví, řidiči zuří
A proč to všechno? Brusel se ohání ekologií a prospěchem lidí. Prý je to všechno kvůli zdraví. Úředníci nám stále dokola připomínají, že diesel podle statistik vypouští víc CO₂, víc dusíkatých látek a víc drobných prachových částic než benzín. A to by bylo, abychom s tím něco neudělali. Vždyť tohle všechno má na zdraví lidí opravdu špatný vliv…
Zní to možná rozumně, ale člověka přitom napadne jedna jediná věc – proč si to má zase odnést obyčejný řidič? A co ti, co mají auto na naftu služebně nebo kvůli práci? A ne nějakou starou šunku, ale nový kousek, který to s tím znečišťováním má úplně ale úplně jinak. Zkrátka a dobře – tak nějak se nemůžeme zbavit dojmu, že v Bruselu rozhodli vylít s vaničkou i dítě. Koneckonců – nebylo by to poprvé.
Přemýšlíte o změně, nebo zůstáváte věrní turbodieselu i přes všechny hrozby?
Zdroj: Svět hospodářství, Aktuálně, Europarl





