Článek
To je bohužel zkrátka fakt – i když si ho mnohdy neradi připouštíme. Nedávno se v médiích psalo o Peru, kde zákon jasně říká, že po osmdesátce už za volant nesmí nikdo. Drsné, že? Mnozí to berou jako znevýhodnění důchodců, jiní zas jako nutnou pojistku bezpečnosti – a obě strany budou mít svůj díl pravdy. Jenže jak to tak vypadá, zákony přitvrzují i jinde.
Itálie přitvrzuje: po 68 letech už žádné kamiony
Začneme naší oblíbenou prázdninovou destinací. Od roku 2025 tam má platit nový zákon, podle kterého lidé starší 68 let nebudou smět řídit těžká vozidla – tedy kamiony, návěsy nebo tahače. A to ani v tuzemsku. Jinými slovy, kdo celý život vozil zboží po Evropě, bude muset s těžkým srdcem pověsit klíčky na hřebík – ať už má reflexy nebo výsledky jakékoli.
Podle článku 126 italského silničního zákona je to ve hře plošný zákaz pro držitele oprávnění skupin C a CE. Za porušení tohoto pravidla hrozí pokuta až 1 200 eur, tedy zhruba 30 tisíc korun, a navrch také zákaz řízení až na osm měsíců. Žádné porušování by se tedy řidičům ani firmám nemělo vyplatit.
Lékařské prohlídky jako kompromis?
Zákaz se naštěstí (zatím) netýká osobních aut ani motorek. Řidiči skupiny A a B mohou dál jezdit – tedy samozřejmě za předpokladu, že projdou pravidelnými zdravotními prohlídkami. A jak to s nimi v Itálii mají? Podle aktuálně platných zákonů jsou povinné od 50 let pro profesionály a od 60 let pro běžné motoristy. Lékaři na nich ovšem nesledují jen fyzickou kondici, ale i psychické schopnosti – tedy zejména pozornost, rychlost reakcí, orientaci (jinými slovy vše, co řidičům každodenně chybí). V podstatě jde o to, aby se člověk za volantem neztratil dřív, než ztratí kontrolu nad autem, pokud bych to měl shrnout vlastními slovy.
Italové argumentují čísly. Statistiky ministerstva vnitra totiž podle jejich tvrzení ukazují, že senioři jsou častěji účastníky nehod s těžkými vozidly. A podobná čísla mají bohužel i v jiných státech. Například ve Francii za jediný rok zahynulo na silnicích téměř pět set řidičů starších 75 let – a to bohužel není právě malé číslo. Itálie se proto snaží těmto neštěstím předcházet – a podle nás je jen otázkou času, než ji začnou následovat i ostatní státy.
Jak byste to viděli vy? Měl by stát určovat, kdy je člověk „příliš starý“ na řízení?





