Hlavní obsah

Stát konečně zarazil roky tolerovanou díru v zákoně: Majitelé tatraktorů přichází o výhody

Foto: Reise Reise / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Traktor

Když se řekne „tatraktor“, leckdo si vybaví těžkou Tatru s výfukem nad kabinou a hromadou bahna na podvozku.

Článek

Ano, tak to původně opravdu mělo být, ale ve skutečnosti to byl úplně jiný příběh. Šlo o chytré obcházení pravidel, které v Česku fungovalo roky – a které ministerstvo dopravy od letoška (po mnoha stížnostech a připomínkách zasvěcených stran) konečně utnulo.

Traktor, nebo náklaďák? Obojí – pokud víte, jak na to

Co je vlastně tatraktor? Pojďme si tenhle zvláštní název trochu rozebrat. Ne, opravdu nejde o žádnou specialitu zemědělství, ale o běžný nákladní vůz, třeba Tatra 815 nebo MAN, který byl papírově vedený jako traktor.

A k tomu, aby se něco takového udělalo, stačilo opravdu maličko – například omezovač rychlosti na 40 km/h a také bylo zapotřebí splnit určitý poměr výkonu k hmotnosti. A najednou měl i docela slušný náklaďák status traktoru.

Hromada výhod za pár písmenek

A kdo byl ochotný do něčeho takového jít, získal jako bonus spoustu výhod. Majitel tatraktoru například nemusel platit silniční daň. Samozřejmě měl také o něco levnější povinné ručení, nemusel mít tachograf a klidně se mohl vydat i do nízkoemisních zón, a to bez jakýchkoliv omezení. A hlavně – řídit ho mohl i sedmnáctiletý kluk s „téčkem“, který by se k takovému kolosu jinak prostě nedostal.

Až 8 500 „traktorů“, co nikdy neviděly pole

Na vrcholu tatraktorské éry bylo, jak naše redakce vyčetla z dostupných statistik, v Česku registrováno přes 8 500 takových vozidel. Reálně ale nejezdily mezi bramborovými řádky ani nevozily dřevo z lesa. Ne, všechny tyhle Tatrovky i MANy sice měly v techničáku napsané „zemědělský traktor“, ale kola prášily na stavbách, v lomech atd. Odváděly tedy klasickou nákladní práci – jen bez papírových povinností.

A to se zákonodárcům přestalo líbit – a to hned ze dvou důvodů. Nešlo totiž jen o neplatiče daní, ale i o bezpečnostní riziko. Uznejte sami. Jak asi mohli na cestách dopadnout řidiči bez praxe a často přetížení? Statistiky v tomhle ohledu bohužel mluvily jasně: nehodovost „tatraktorů“ byla oproti běžným náklaďákům trojnásobná. A stát navíc ročně přišel o stovky milionů korun na daních. Ovšem od letošního ledna se tahle legislativní klička zavřela a ti, kdo už takové vozidlo vlastní, sice mohou dál jezdit – ale jen do doby, než jim vyprší technická. Nic jiného jim totiž nezbude.

Co si o tom myslíte vy? Je škoda, že tatraktory končí, nebo bylo už na čase udělat pořádek?

Zdroj: Autorský text, Publico, TipCars, Deník

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Náklaďák

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz