Hlavní obsah

Změna, kterou čeští řidiči ještě nezažili: Na dálnici byla zvýšena maximální povolená rychlost

Foto: Aktron / Creative Commons / Attribution 3.0

Dálnice

Čeští řidiči mohou zažít pořádný adrenalin – od října se totiž na části dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi zvýšila maximální povolená rychlost.

Článek

A není to zrovna málo. Podle zjištění naší redakce se totiž zvedla ze 130 na 150 kilometrů za hodinu. A ne, není to překlep, i když by to tak mohlo na první pohled opravdu vypadat. Česká republika tak jde proti evropskému trendu, kde většina zemí rychlostní limity naopak snižuje.

Dálnice, která dovoluje „legálních“ 150

Naše redakce ovšem zjistila, že změna se netýká celé D3, ale jen asi padesátikilometrového úseku v Jihočeském kraji. A proč právě tady? Zodpovědná místa k tomu mají své důvody. Jde totiž o moderní, přehlednou část dálnice bez větších zatáček a se skvělou kvalitou povrchu – zkrátka jde o naprosto ideální místo pro test vyšší rychlosti. Řidiči by se tu měli cítit bezpečně a ani možná rizika by neměla být tak velká jako jinde.

A jak je to možné? Zvýšení limitu totiž už pár týdnů umožňuje novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Tedy abychom byli přesní, jde o novelu, která platí už od ledna 2024. Ministerstvo dopravy ale změnu zavedlo až nyní – bohužel vše nepříjemně prodloužila zpožděná soutěž na dodavatele speciálních značek. Právě ty totiž hrají v povolení této u nás doposud nevídané rychlosti opravdu klíčovou roli.

Budou se totiž mimo jiné přepínat i podle počasí a dopravní situace. Jakmile tedy bude silnice suchá, viditelnost dobrá a provoz plynulý, rozsvítí se řidičům kýžené číslo 150 km/h a kdokoliv ho bude moci využít bez jakéhokoliv omezení (samozřejmě pokud to budou dovolovat parametry jeho vozu). Jakmile se ale zhorší počasí, dojde k nehodě nebo se objeví kolony, značky se automaticky vrátí na klasických 130.

Krok, který Evropu nejspíš překvapí

Je také potěšující vidět, že v tomto případě jde ČR vlastně tak trochu proti trendu. V západní Evropě je totiž vývoj na silnicích poslední dobou přesně opačný. Nizozemsko například už v roce 2020 snížilo denní rychlostní limit na 100 km/h, Lucembursko pak plánuje během dopravní špičky dokonce 90 km/h. A Rakousko? To experimentovalo se 140 km/h, ale nakonec vše zrušilo, protože výsledky ukázaly více nehod i vyšší emise. Tak uvidíme, jak to dopadne u nás.

A co vy? Využili byste možnost jet 150 km/h, když to značky dovolí?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz