Hlavní obsah
Zdraví

Můj boj se svrabem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Svrab - děsná věc!

Článek

Třeba můj příběh někomu pomůže s řešením a orientací v problému. Začalo to mírnou vyrážkou a svěděním, oboje se zhoršovalo do té míry, že jsem navštívila odborného lékaře dermatologa. Kouknul a pravil, že se jedná o atopický ekzém (zde podotýkám, že jsem starší ročník a nikdy jsem podobné problémy neměla). Oponovala jsem odborníkovi, ale marně. Prý může vzniknout kdykoliv a kdekoliv na těle. Nezdálo se mi to, moje děti jako malé měly ekzém a ten tedy vypadal úplně jinak. Dostala jsem mast na promazávání celého těla (suchá kůže - jasně, je mi 70) a kortikoid na svědivá místa. Pečlivě jsem si mazala celé tělo a tím nevědomky roznášena svrabíky dál a dál (ale nevěděla jsem, že mám svrab). Naprosto nezvladatelné svědění se zhoršovalo, jak se svrab roznášel na celé tělo. A zkuste si pořádně poškrábat záda, když si tam nedosáhnete (pomohlo teleskopické drbátko - tedy občas jsem se styděla, zvlášť třeba v tramvaji, ale podrbat jsem se prostě musela, nedá se to ovládnout). Znovu jsem šla na dermatologii - tentokrát mě prohlížel jiný lékař. Opět zaznělo, že je to atopický ekzém. Marně jsem popisovala, že pod teplou sprchou nastává na celém těle nezvladatelné svědění - to jste ochotní si kůži rozškrábat do krve, jen aby to přestalo, ale nepřestane. Pak vlezete pod peřinu a nastává to znovu. Zase jsem se měla promazávat a kortikoid. Už jsem poznala, že nejde o ekzém, ale že to asi bude svrab. Googlila jsem a našla jednoznačnou odpověď - zákožka svrabová. Dokonce MZ uvádělo na netu, že je svrabu všude plno, že je epidemie.

Zde se nabízí otázka - jak je možné, že dva lékaři dermatologové nepoznali svrab, když jsem popisovala naprosto jednoznačné příznaky - místa výskytu (kotníky, zadní strana lýtek, vnitřní strana stehen, slabiny, genitálie, hrudník, prsa, dvorce, bradavky, záda, krk, vnitřní strana paží a podpaží, zápěstí, mezi prsty) a kdy kůže svědí (v teple, pod sprchou). Takže jsem díky špatné diagnóze trpěla jak kůň celé tři měsíce a roznášela svrab, protože jsem netušila, o co jde.

Snažila jsem se dostat znovu na dermatologii, ale nebyl termín. Sehnala jsem si mast Ifectoscab. Musíte se natřít po celém těle a nevynechat ani jedno místečko, svrabíci i vajíčka by měli vychcípat obvykle po jedné takové kůře. Ráno se oblečete do čistého a vše musíte vyvařit, vydezinfikovat, přežehlit. No nestalo se tak, ano, něco chcíplo, ale rozhodně ne všechno. Takže trpíte zase celý týden, protože kůra se může opakovat až po 7 dnech. Tak znova namazat - a zase nic, zase nějací zbyli, sice jejich řady prořídly, ale co byste řekli - "měl ho tam “. Je to naprosté zoufalství. Bylo mi jasné, že jsem svrabem tak promořená, že bude problém se toho zbavit. Konečně jsem se dostala na dermatologii, kde jiná lékařka jednoznačně diagnostikovala svrab. Říkala, že mast Ifectoscab není 100%, že je lepší sírová mast. Tak fajn, tak sírová mast, ale po namazání poměrně dost smrdíte, takže mezi lidi moc nemůžete. Ostatně po správné diagnóze jsem nikam nechodila, abych nikoho nenakazila, ono je to dost nakažlivé.

Takže závěr - nerozpoznaný svrab jsem měla 3 měsíce, než jsem se sama začala léčit. A pak další skoro 2 měsíce jsem se střídavě mazala, převlékala, prala povlečení a veškeré prádlo. Nesnesitelné svědění se sice zmírnilo, ale mírné svědění přetrvávalo ještě měsíc po vyléčení. Ještě poznámka pro silné nátury - velmi dobře na likvidaci svrabu fungoval Biolit, který obsahoval látku permetrin. Takže jsem si nastříkala na záda Biolit a do rána bylo po všech zbylých svrabících, které tam ještě přežívali, ona je inkubační doba hodně dlouhá, tak se pořád rodí z vajíček noví a noví jedinci. A tak když se někde objevil svědivý pupenec, tak buď Biolit nebo sírová mast. Naštěstí mi Biolit nedělal problémy, jen pár hodin vydržet a pak umýt.

Kdo to nezažil, tak neví, co je to nesnesitelné svědění, opravdu jste schopní udělat cokoliv, aby to přestalo. Celková doba, co jsem se potýkala se svrabem, byla u mě půl roku. Rada na závěr - nenechte to rozjet, jděte hned k lékaři, léčba pak bude jednoduchá.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám