Hlavní obsah
Lidé a společnost

Proč se na kapslích píše „Nejezte to“? Ne kvůli dětem, ale kvůli vám

Foto: By Pete from Liverpool, Wikimedia Commons, CC BY 2.0

Znáte taková ta absurdní varování na obalech? Jenže tohle není přehnaná opatrnost. Ani vtip. Někdy prostě dospělí dělají horší věci než batolata.

Článek

Nejezte to. Vážně – nejezte to

Na některých výrobcích najdeme upozornění, která působí jako parodie. „Nesušte zvířata v mikrovlnce.“ „Nejezte baterie.“ „Nepřibližujte se k toaletnímu čističi s otevřeným plamenem.“

Smějeme se, ale výrobci vědí, co dělají, vědí, co věděl už Albert Einstein.

Dvě věci jsou nekonečné - vesmír a lidská blbost. A u vesmíru si jistý nejsem.
Albert Einstein

Jak se kapsle stala výzvou

Na přelomu let 2017 a 2018 začala sociálními sítěmi kolovat nová výzva. Mladí lidé – často teenageři, někdy i mladí dospělí – se natáčeli, jak si prací kapsli vkládají do úst. Někteří ji rozkousli, jiní ji skutečně spolykali.

Výzva dostala jméno Tide Pod Challenge podle známé americké značky. A přestože začala jako absurdní žert, rychle přerostla v reálné riziko. Zdravotníci zaznamenali desítky případů vážných otrav, popálenin i ztrát vědomí. Někteří lidé skončili na jednotkách intenzivní péče.

Zdaleka nešlo o děti. A rozhodně ne o nehodu.

Foto: Austin Kirk, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Co se stane, když kapsli sníte

Prací kapsle obsahují silně koncentrované chemikálie: enzymy, detergenty, rozpouštědla, peroxid vodíku. Látky, které mají rozkládat mastnotu v bubnu pračky. V lidském těle působí jako žíravina.

Jejich požití může vést k:

  • těžkým popáleninám v ústech, jícnu a žaludku,
  • prudkému zvracení, dehydrataci a poruchám vědomí,
  • zástavě dýchání, křečím a poškození nervové soustavy.

Ve chvíli, kdy se výzva začala šířit internetem, museli lékaři čelit případu, který ještě nedávno působil jako nereálná situace z krizového manuálu.

Proč to někdo udělá?

Zdá se to nepochopitelné. Ale podle psychologů do sebe v podobných případech zapadnou tři faktory:

  1. Nezralý prefrontální kortex, tedy část mozku zodpovědná za hodnocení rizik, se u dospívajících teprve vyvíjí.
  2. Sociální tlak – výzvy a virály fungují jako sociální vstupenka. Čím absurdnější chování, tím víc lajků.
  3. Normalizace nesmyslu – když se nebezpečí zabydlí v mému, ztrácí ostrost. Místo hrozby vypadá jako legrace.

Jonah Berger, autor knihy The Catalyst, k tomu poznamenává:

Když se něco opakuje dostatečně dlouho, i ta nejabsurdnější myšlenka začne působit normálně. A pak ji někdo zrealizuje
John Berger

Výrobce reaguje. A varuje – nahlas

Společnost Procter & Gamble, která kapsle Tide vyrábí, musela zasáhnout. Spustila informační kampaň, oslovila influencery, vydala oficiální prohlášení. Spolu s platformami jako YouTube a TikTok začala mazat videa, která výzvu šířila.

Současně upravila obaly produktů: přibyly větší ikony, tučnější varování. Některé části obalu dnes vypadají spíš jako bezpečnostní instrukce než reklama na prací prostředek.

Ale bylo jasné, že tuhle zprávu neposílají dětem. Posílají ji dospělým.

Každé varování má svůj příběh

„Nesušte kočku v mikrovlnné troubě.“
„Nepoužívejte kovový nástavec na zubní kartáček během bouřky.“
„Nedávejte kapsli do úst.“

Zní to absurdně? Možná. Ale každé z těchto varování vzniklo proto, že se někdo o to opravdu pokusil. Někdy v žertu. Někdy ze zvědavosti. A někdy, protože to viděl na internetu.

Tide Pod Challenge ukázala, že v době sociálních sítí už nestačí spoléhat na zdravý rozum. Zvlášť když se virál šíří rychleji než důsledky.

Co si z toho odnést?

Tahle výzva není jen kuriózní poznámka pod čarou digitální kultury. Je to důkaz, že i běžný předmět každodenního použití – pokud je dostatečně vizuálně atraktivní – může spustit nečekanou řetězovou reakci.

A je to i připomínka toho, že některá varování nejsou přehnaná. Jsou preventivní. Jen si občas musíme připomenout, že vznikla právě proto, že někdo tu hranici už překročil.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz