Hlavní obsah
Lidé a společnost

Red Bull křídla nedává. Neskutečný soudní proces a 13 milionů dolarů

Foto: By Cefalophore - Own work, CC0 / Commons Wikimedia

I malé děti vědí, že Red Bull dává křídla. V Americe jim je jeden spotřebitel přistřihl žalobou. A tak se z reklamní nadsázky stal právní případ za miliony dolarů.

Článek

Bylo nebylo, v době, kdy nám televize servírovala hranaté reklamy s kreslenými postavičkami, co po doušku Red Bullu odlepily nohy od země. Všichni jsme tu větu znali – „Red Bull vám dává křídla“. Nebylo třeba vysvětlovat, co to znamená. Byla to ikona: trochu bláznivá, trochu drzá, tak akorát do doby „turbo“ energií a nespoutaných slibů.

Jenže o pár let později se v Americe našel člověk, který pochopil slogan doslovně a podal na ně žalobu. Protože ve skutečnosti žádná křídla nedává. Proces šel ale hlouběji než k povrchním sloganům.

Kafe nebo Red Bull?

Benjamin Careathers, spotřebitel a fanoušek energy drinků, si v roce 2013 řekl, že by nebylo špatné posvítit si na to, zda Red Bull opravdu dodá víc energie než obyčejná káva. Podle něj totiž nedodá – a i přes všechny ty animované vtipy prý reklama vzbuzovala dojem, že účinek je silnější než u jiných nápojů s kofeinem. Jenže šálek kávy má kofeinu víc než plechovka Red Bullu.

Když se to dostalo k právníkům, bylo jasné, že nás čeká souboj křídel proti paragrafům. Red Bull se rozhodl netahat tenhle příběh roky po soudech a raději složil 13 milionů dolarů na mimosoudní dohodu. Američané, kteří si koupili Red Bull mezi lednem 2002 a říjnem 2014, si mohli vybrat mezi 10 dolary v hotovosti nebo Red Bull produkty v hodnotě 15 dolarů. V Kanadě to dopadlo podobně – žalobce Michael Attar vybojoval v roce 2019 urovnání ve výši 850 000 kanadských dolarů. Škoda, že to nedošlo k nám…

Když křídla dostanou razítko

Celá věc má vlastně kouzlo absurdity. Nikdo u soudu netvrdil, že čekal opravdová ptačí pírka na zádech. Ale soudní spisy mají rády přesná tvrzení – a jakmile reklama slibuje „víc energie než“, musí se to dát změřit, pokud máte dobré právníky. A pokud ne, máte problém, tomu se říká klamavá reklama. Tady šlo o princip: i ikonická nadsázka má hranice, za kterými už právníci vidí zavádějící sdělení.

Možná si teď říkáte, že žalovat reklamu, protože nepodloženě tvrdí, že je lepší než káva, je americký sport. Jsme přeci zvyklí, že reklamy lžou, nebo ne?

Ale firmy mají armády právníků právě pro tyto případy, i u nás.

Foto: Photo by Kenny Eliason on Unsplash

Jaký příběh z toho zůstal

Dnes už slogan na plechovce přežívá spíš jako kulturní vzpomínka. Red Bull sice reklamy nezměnil k nepoznání, ale naučil se formulovat sliby opatrněji. A možná i my jsme se naučili číst mezi řádky – nejen u energy drinků.

Takže až si příště koupíte Red Bull, dejte si doušek a vzpomeňte si, že tahle plechovka má za sebou soudní historii. Křídla vám sice nevyrostou, ale možná se vám na chvíli v hlavě rozepne drobný archiv devadesátkových vzpomínek – spolu s tichým šumem soudní síně, kde se rozhodovalo, kolik stojí jedna reklamní nadsázka.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz