Hlavní obsah
Cestování

Veřovice a Ostravu propojuje přímé vlakové spojení prvních bateriových elektrických jednotek v Česku

Foto: Miroslav Puchalter

Cestující v Moravskoslezském kraji se mohou těšit z významného českého prvenství i příjemné změny v železniční dopravě. Od 15. prosince 2024 nově jezdí na trati mezi Ostravou a Veřovicemi elektrické vlaky s bateriemi.

Článek

Vlaky RegioPanter osazené bateriemi umožňují zejména plynulé cestování bez nutnosti přestupu i na dosud neelektrifikovaných úsecích tratí. Na lince S8 mezi Ostravou, Studénkou, Příborem, Kopřivnicí, Štramberkem a Veřovicemi vlaky využívají svou schopnost přepínat mezi elektrickým pohonem z troleje a bateriemi.

„Díky možnosti výběru zdroje elektrického proudu už cestující nemusí přestupovat na jiný vlak, takže je pro ně cesta daleko komfortnější i rychlejší. Na trase z Ostravy směrem do Veřovic odpadá přestupování ve Studénce, přesuny mezi nástupišti, čekání venku za nepříznivého počasí i prodleva v cestování. Věřím, že takovouto změnu ocení všichni, kteří mezi Ostravou a Kopřivnickem či Veřovicemi cestují,“ říká Ing. Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, s tím, že nově je možné dojet například z Kopřivnice do Ostravy na necelých 50 minut, a to pohodlně jediným vlakem až do stanice Ostrava-Stodolní nebo Ostrava střed.

„Modernizace a ekologizace dopravy je jednou z priorit Moravskoslezského kraje. Proto bylo jednou z důležitých podmínek desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu nasazení bateriových jednotek. Kromě toho, že šetří životní prostředí, také pomohou zajistit plynulejší jízdu. V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak. Jízda je tak mnohem komfortnější i rychlejší. Jsem rád, že jsme prvním krajem, kde si lidé mohou užívat cestování takto moderními jednotkami,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica a doplnil, že k dalším okolnostem, které kraj vedly k podpisu desetileté smlouvy s Českými drahami loni v prosinci, byly také výhledové plány elektrizací, konverze napájecí soupravy a například instalace ETCS, tedy jednotného evropského zabezpečovacího systému.

Elektrické vlaky osazené bateriemi jsou nasazeny v hodinovém taktu od brzkých ranních hodin, do večerních. K dispozici jsou tedy jak pro dojíždění do škol a zaměstnání, tak i pro volnočasové aktivity. Soupravy nabízejí 140 míst k sezení a nechybí ani prostor pro jízdní kola, kočárky nebo zavazadla.

Nově nasazené jednotky jsou vybaveny evropským zabezpečovacím systémem ETCS a dalšími moderními prvky, které zajišťují bezpečnost a spolehlivost dle nejmodernějších standardů. Cestující se tak mohou těšit na pohodlí, které zahrnuje bezbariérový přístup, Wi-Fi, elektrické zásuvky i USB porty. Ekologický přístup pak podpoří i systém rekuperace energie, který přeměňuje energii z brzdění na elektrický proud pro další využití.

Trasou Ostrava – Veřovice přitom krajské plány týkající se nasazení elektrických vlaků osazených bateriemi nekončí. V nepříliš vzdáleném budoucnu by měly tyto jednotky spojovat Ostravu také s Krnovem, Novým Jičínem nebo i s oblastí mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. Po zdvojkolejnění vybraných tratí je totiž v plánu vytvoření tzv. „Ostravského okruhu“, který propojí většinu regionu efektivními přímými spoji.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz