Článek
Nejnovější důkaz poskytlo před pár dny město Bologna. Po pouhém jednom roce od zavedení maximální rychlosti 30 km/h v celém městě nebyl loni poprvé od roku 1991 zabit při dopravní nehodě ani jeden chodec.
Také další data hovoří jasně ve prospěch omezení rychlosti: „Celkový počet úmrtí při dopravních nehodách se snížil o 48,72 %. Zatížení automobilovou dopravou kleslo o 5 %, cyklodoprava vzrostla o 10 %. Bikesharing zaznamenal nárůst téměř o 70 %, carsharing se zvýšil o 44 %,“ vypočítává oficiální tisková zpráva vyvěšená na stránkách města.
Tato čísla ukazují, že snížení rychlosti není „jen“ o bezpečnosti. Je to katalyzátor širší transformace městské mobility. Když se lidé cítí bezpečněji, častěji volí alternativní způsoby dopravy. Města se stávají živějšími, zdravějšími a příjemnějšími pro život.
ČR = nic se nikdy nesmí zkoušet poprvé
Pro srovnání čísla z České republiky: v roce 2022 zemřelo v Praze při dopravních nehodách 27 lidí, z toho jedenáct chodců. V Brně 13 lidí (6 chodců) a v Ostravě 8 lidí (4 chodci). Copak nám na těchto životech nezáleží?
Odpůrci této změny často argumentují, že by to znamenalo zpomalení dopravy, někteří neváhají dokonce predikovat naprostý kolaps. Ani to se v Bologni nepotvrdilo, město nezkolabovalo. Naopak - lidé objevili efektivnější způsoby přepravy, což celkové průjezdnosti silnic dokonce prospělo.
Nabízí se tedy otázka: Na co ještě čekáme? České děti si zaslouží stejně bezpečné ulice jako ty italské. Zkušenost z Bologni ukazuje, že změna je možná a její výsledky jsou měřitelné již po prvním roce. Není čas na další studie a nekonečné diskuse. Třicítka ve městech není omezením - je to investice do kvalitnějšího života pro všechny.
Zdroje: https://www.comune.bologna.it/notizie/citta30-dati-primo-anno, Centrum dopravního výzkumu - Databáze dopravních nehod