Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Socialistická Škoda 1203 je dnes legendou: Odvezla nás do porodnice, ale i do hrobu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons/Public domain

Kdo se narodil v minulém století, zajisté si musí pamatovat legendární sanitky značky Škoda 1203. Věděli jste však, jaká je původní historie tohoto automobilu? My vám ji prozradíme.

Článek

První Škoda 1203 vyjela z vrchlabské automobilky v roce 1968. A Právě tento rok oslavila 55. výročí od její první jízdy. Ačkoliv se datuje, že oficiální rok konce výroby je 1999, je neustále velmi žádaným automobilem. Alespoň mezi sběrateli, kteří na tyto čtyřkolové stroje nedají dopustit. O této Škodovce by se však nedalo říci, že je spolehlivá. Ba naopak, provázaly ji neustále problémy se zastaralou a leckdy rozvrzanou technikou.

Dnes rezaví v muzeu

Není to ještě tak dávno, co se tato dnes již legendární sanitka řítila českými silnicemi, když bylo třeba zdravotnické péče. Dnes však ve většině případů rezaví v muzeu, či na soukromém pozemku sběratele, který na ni nedá dopustit. Výroba tohoto automobilu začala v roce 1968 v českém Vrchlabí, o pět let později se část výroby přesunula do Trnavy a v roce 1981 už byla v podstatě celá výroba na Slovensku. Vozy byly pojmenovány Škoda TAZ a později TAZ 1500. Bohužel se však velmi často stávala terčem posměchu, kritiky a nikdo ji nechtěl. Později dostala nálepku poruchová, ale snadno opravitelná. Nespolehlivostí tohoto auta byl fakt, že v létě se například hodně přehřívala, a přes zimu naopak až moc chladila. Vzpomínám si, jak touto sanitkou jezdil můj tatínek dálkové trasy. Když se mu v létě zahřála, zastavil, vzal nádobu s  vodou a celou celý vnitřek proléval ledovou vodou. Než však sanitka dojela, stihla třikrát zaškytak, zařvat a byl konec jízdy. Následovalo dlouhé čekání, dnes něco zcela nepředstavitelného.

Foto: Wikimedia Commons/Public domain

Jak šel čas

Škodovka měla přesně dané modely. Automobil byl dlouhý cca 4, 5 metru, měl čtyřválcový motor a objem 1,2 litru. Výkon byl opravdu skromný, pouhých 47 koní. Maximální rychlost tohoto vozu byla 115 kilometrů za hodinu. Převodovka byla manuální, většinou čtyřstupňová. V době své největší slávy plnila také řadu důležitých rolí - vozy Škoda 1203 fungovaly například jako sanitky, ale také jako pohřební vozy. Právě proto vznikla legendární hláška že „Škoda 1203 odveze člověka z porodnice a zároveň ho doveze na hřbitov.“ Právě tato hláška jasně vypovídala o tom, k čemu tento vůz přesně sloužil. Pohřební vozy navíc měly speciálně upravenou převodovku, která dokázala jet takzvaným krokem. Kromě toho se vyráběly pouze v černé barvě, určené pro tyto pietní události.

Pouze pro státní podniky

Škodovka prošla několika změnami. Ta nejvýznamnější přišla v 70. letech. V roce 1973 získal tento automobil nové kliky, které tehdy měly jen osobní automobily. O rok později se dočkala posilovače a altenátor nahradilo dynamo. A tak bychom mohli pokračovat, protože technických změn proběhlo opravdu hodně. Snad nejvýraznější změnou byly nové blatníky a čelní nárazníky. Kdo si však toto auto chtěl zakoupit, měl značnou smůlu. Tyto vozidla byla primárně vyráběna pro státní podniky a družstevní podniky. Soukromá osoba si mohla zakoupit pouze vyřazený vůz, který byl však ve většině případů v dezolátním stavu. A cena tohoto vozu? Na tehdejší dobu opravdu luxus. Jedno takové vozidlo stálo téměř 120 000 korun.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz