Hlavní obsah

V Česku už nikdo nechce pracovat. Proto se z něj stala země předčasných důchodců

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Čím dál častěji slyšíme o tom, že v České republice lidé odcházejí ve velkém do předčasných důchodů. Může za to zřejmě i samotné posunutí důchodového věku, kdy lidem docházejí síly na to, aby stále chodili do svých zaměstnání?

Článek

Nový trend je být předčasný penzista. Alespoň to vyplývá z několika průzkumů, které v posledních měsících v České republice proběhly. Mnoho lidí se rozhodlo odejít do předčasného důchodu v době, kdy to bylo ještě hodně výhodné. Stát neustále penze zvyšoval, nepřestal a nakonec se zadlužil. Ale to seniorům nevadí, protože oni se stále točí na tom svém kolotoči.

I já jsem zkusila předčasnou penzi

Protože jsem pracovala dvanáctihodinové denní a noční směny, neměla jsem již sílu na to, abych ještě chodila do této velmi těžké práce. Byla jsem fyzicky i psychicky vyčerpaná, proto jsem se jednoho dne rozhodla, že si požádám o předčasný důchod. Vydala jsem se tedy na ČSSZ, kde jsem se informovala na všechny varianty, které se mě týkají. Ještě předtím jsem však musela vystát dlouhou frontu v přeplněné místnosti, kde bylo mnoho dalších uchazečů o přiznání důchodu. Nevěděla jsem, zda mi důchod vůbec náleží, ale byla jsem ve věku, kdy přiznat mi předčasný důchod by neměl být problém, protože řádně odpracovaných 44 let jsem měla splněných. Pokud by k tomu došlo, a důchod mi z nějakého důvodu zamítli, byla jsem smířená s tím, že půjdu na Úřad práce požádat o podporu v nezaměstnanosti, kde jsem nikdy nebyla, ale scházelo mi jen pár měsíců, tak bych to do doby řádného důchodu přečkala.

Foto: Wikimedia commons/Public domain

Po několika týdenním maratonu, kdy jsem musela vyplnit desítky papírů mi žádost o předčasný důchod schválili. Tehdy jsem se ještě trefila do velmi výhodné doby, takže dnes nelituji svého rozhodnutí. Nakonec jsem se v klidu a ve zdraví dožila i svého řádného důchodu a nyní si můžu chodit alespoň na pár hodin přivydělat do nové klidnější práce, kde si takových lidí váží. Hlavně chodím, kdy chci já a nemusím neustále někoho poslouchat a doprošovat se o jeden den volna. Jak jsem se ale doslechla mezi několika známými, do předčasné penze odešel téměř každý.

Každý důchodce musí pracovat

Důvod je stále stejný. Šedesátníci už nechtějí chodit do zaměstnání, kde jsou náročné směny, ti, kteří nemají sedavé zaměstnání, to mají opravdu hodně těžké. Proto většina z nich oželí pár korun ze svého dosavadního příjmu jako já a raději si bude užívat poklidného stáří. Ale nikoho z nás rozhodně nemine fakt, že budeme muset dřív nebo později jít na pár hodin pracovat i ve vyšším věku, aby jsme si mohli dovolit nějakou skromnou dovolenou nebo alespoň prodloužený víkend. Naše penze zase nejsou tak vysoké. Já se ale řídím motem, dokud je člověk zdravý a může, měl by být alespoň trochu činný a být mezi lidmi dokud to jde. Jakmile jednou zůstanete sedět doma a sami, je to to nejhorší, co pro své zdraví můžete udělat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz