Článek
Při takto vysokém, v podstatě exponenciálním růstu lze s jistotou konstatovat, že v pozadí je řízená kampaň, která využívá nejen sdílení prostřednictvím autentických profilů, ale i profilů strojově vytvořených, tzv. botů. Jde o stejnou taktiku, jakou v minulosti využíval - a stále využívá - ruský dezinformační aparát.
Nelze jednoduše konstatovat, kdo stojí v pozadí této kampaně. Občanská iniciativa Čeští elfové, jejímž jsem mluvčím, sbírá dezinformační obsahy z řetězových emailů a shromažďuje je v databázi. Díky tomu může sledovat změny výskytu jednotlivých dezinformačních obsahů v čase.
Z těchto dat vychází i uvedený graf. Jak se dalo očekávat, těsně před prezidentskými volbami došlo k nárůstu dezinformačních obsahů spojených s touto politickou událostí. Fakt, že nárůst výskytu řetězových e-mailů poškozujících informačními manipulacemi Petra Pavla pokračuje, pochopitelně souvisí s jeho vítězstvím v prvním kole a současnou pokračující kampaní.
A to je právě nejbližší možné vodítko ke zdůvodnění, proč se tak děje. Andrej Babiš, Pavlův protikandidát ve druhém kole prezidentských voleb, na tiskové konferenci u příležitosti vyhlášení výsledků prvního kola zaútočil na svého protikandidáta v několika směrech. Jednak tvrzením, že je vládním kandidátem, ačkoliv to není pravda, dále poukazoval na jeho vojenskou kariéru, přičemž Babiš sám sebe vykreslil jako „mírotvůrce“, a dokonce se pustil do pomlouvání Pavla v souvislosti s jeho komunistickou minulostí, přičemž sám sebe popsal jako „hodného estébáka, který bojoval proti zlým rozvědčíkům“ (nutno dodat, že v té době ještě nebyl Petr Pavel ani v kurzu, který dostudoval až v demokratických poměrech).
Ihned poté zahájil Babišův tým kampaň před druhým kolem. Billboardy tvrdí, že na rozdíl od vojáka bude „diplomat“ Babiš vyjednávat mír, sám kandidát na prezidenta šel do kostela, aby si naklonil Fischerovy katolické příznivce a také - tak nějak po babišovsku - zřejmě zahladil svou estébáckou a komunistickou historii.
Vedle toho ale okamžitě narostla dezinformační aktivita, a to jak na sociálních sítích a digitálních platformách (Facebook, Twitter, TikTok, Telegram), tak právě prostřednictvím řetězových emailů. Obsahy těchto řetězových e-mailů, jak můžete posoudit níže, zcela korespondují a synchronizují se s Babišovou kampaní, a to specifickým způsobem. Zatímco Babiš sám sebe ukazuje v pozitivním světle (hrdinný estébák, mírotvůrce, křesťan atp.), dezinformační obsahy zrcadlí lživou Babišovu rétoriku v inverzní (obrácené) a negativní podobě, tedy vykreslují Petra Pavla jako válečného štváče, který zavede mobilizaci a zatáhne Česko do války, jako loutku této vlády, komunistu a zrádce. Dochází tak ke vzájemnému doplňování, které má příjemci informací vytvořit zdánlivý komplex, v němž Petr Pavel představuje imaginární hrozbu a Andrej Babiš - stejně imaginární - řešení. Vedle útoků na Pavla obsahují dezinformace z menší části také přímou podporu Babiše.
Cílem této koordinované kampaně je přesvědčit voliče ochotné volit Babiše, že Pavel je nebezpečí, které je nutné zastavit, případně odradit voliče, kteří Babiše volit v žádném případě nebudou, aby nevolili ani Pavla.
V tomto smyslu je nutné si před druhým kolem prezidentských voleb uvědomit, že pokud by Babiš zvítězil, tento způsob vedení „informačních kampaní“ se stane prezidentským standardem.