Článek
Prezidentka
Bohumír Štědroň
Slovensko/Česko, 2024 • 109 min • režie: Marek Šulík • přístupný od 12 let • premiéra: 14. 11. 2024
Kyvadlový politický pohyb je běžný ve všech zemích a ve Slovenské republice ho můžeme identifikovat v krystalicky čisté podobě. Dávné časy, kdy Slovensko představovalo výborně seřízený bonapartistický systém, který promyšleně zeslaboval a neutralizoval politické i administrativní tlaky z Moskvy i Prahy, jsou minulostí. Tento sofistikovaný systém se po roce 1990 rozpadl a jednotlivé subsystémy mimořádně energicky bojují mezi sebou, často i v rozporu se zásadami právního státu.
Uvedený permanentní politický boj demonstruje filmový dokument Prezidentka, kde může pozorný divák sledovat pět let turbulentního dění kolem šaramantní a krásné ženy Zuzany Čaputové.
V roce 2019 se stala Zuzana Čaputová prezidentkou Slovenska a během jejího funkčního období monitoruje Marek Šulík všechny zásadní události, ke kterým patří oznámení výhry ve volbách, pandemie covidu-19, brutální ruská agrese na Ukrajině, úsměvné chaotické chování Igora Matoviče, urážlivé a protiprávní chování profesionálních protivníků Zuzany Čaputové (kde mělo být podáno trestní oznámení), předčasné volby, krize vládní koalice až po zásadní rozhodnutí znovu nekandidovat. Na rozdíl od podobných filmů, např. filmu o Margaret Thatcherové, zahrnuje analyzovaný film jen velmi malou část života Zuzany Čaputové. Tím do jisté míry diváka ochuzuje o další fakta, protože obvykle kdo nezná minulost, nechápe existující přítomnost. Divák tak může sledovat nacvičování projevů, volbu vhodného slova či stylistického spojení v připravovaném projevu, komunikaci s dcerou ve věci venčení psa a špatné zprávy z rodinného prostředí. Filmové záběry prozrazují, že Zuzana Čaputová vlastně není politikem a nemá politický talent: není schopna vytvořit vlastní lobbistickou skupinu, která by bojovala za její zájmy a politickou koncepci, vytvářela problémy politickým protivníkům (včetně trestních oznámení při porušování zákonů), energicky prosazovala dojednanou politickou strategii a pozitivně ve svůj prospěch ovlivňovala proměnlivé veřejné mínění. Povrchně koncipovaný scénář nás provádí nejrůznějšími nedůležitými situacemi a není schopen zařadit fakta a události do těch souvislostí, do nichž objektivně patří. Závěr není pro zkušeného diváka překvapující; Zuzana Čaputová se rozhodne nekandidovat a uvolňuje tak místo politickým profesionálům, kteří na rozdíl od ní si neberou žádné ohledy v boji se svými protivníky.
Nový film lze doporučit politikům, manažerům a zejména posluchačům vysokých škol pro předmět „Politický marketing“.
Doc. RNDr. Bohumír Štědroň, CSc.
Přednášel politický marketing na VŠE Praha, University College Prague a FTVS UK Praha. Je předsedou Prognostického klubu České manažerské asociace a viceprezidentem České asociace Římského klubu a vedoucím autorského kolektivu (společně s Martinem Potůčkem, Jakubem Landovským aj.) knihy „Politika a politický marketing“, kterou vydalo nakladatelství C.H.BECK.