Hlavní obsah

Pražané marní čas za volantem, evropská Gen Z už auta většinově vynechává

Foto: Bolt Blog

Řidiči v evropských městech dál houfně postávají v zácpách a hledání parkovacích míst. Naopak nejmladší generace už nechce ztrácet čas.

Článek

Vlastní auto má jen 44 % lidí do 30 let a jízdu přes mobilní aplikaci si v posledním roce objednalo dvakrát více lidí do 40 let než těch starších. Nový průzkum Ipsos MORI pro Bolt tak odhaluje generační zlom – sdílená mobilita se pro mladé stává novým symbolem svobody, kterou volant v kolonách dávno ztratil.

Přitom to bývalo jinak. Auto znamenalo volnost, možnost se dostat kamkoliv. V současném, přecpaném městském provozu se však mění v časovou kouli na noze. Namísto relaxace a pocitu neomezených možností se mnozí cítí svázaní – v horším případě jako otroci promrhaného času. Podle INRIX 2024 Traffic Scorecard Report třeba stráví průměrný Pražan v kolonách 64 hodin ročně, podle podobného průzkumu TomTom Traffic Index 2024 pak dokonce 92 hodin.

Není divu, ranní špička sráží průměrnou rychlost pod třicet kilometrů za hodinu. Ulice (nejen) Prahy se plní stojícími vozy, sedadla zůstávají poloprázdná a řidičům narůstají zbytečné časové i finanční náklady. Moderní technologie přitom nabízejí řadu alternativ – od veřejné dopravy až po sdílenou mobilitu – díky nimž se vysoké investice do vlastního auta stávají ve městech zbytečnými.

Projevuje se to i na generačním zlomu, který zažívá Evropa. Výzkum, který pro technologickou platformu Bolt provedla společnost Ipsos MORI mezi více než 17 000 evropskými respondenty odhalil, že vlastní auto má jen 44 % lidí do 30 let, což je o více než třetinu méně než v kategorii babyboomerů a generace X. A na vlastní vůz si spoří dokonce méně než pětina dotázaných. Mladší ročníky tak rychleji přecházejí k ride-hailingu, sdíleným kolům, koloběžkám či carsharingu.

Pro změnu v jejich návycích hovoří i tvrdá čísla. Výpočty řady odborných panelů ukazují, že roční výdaje na provoz soukromého vozu (palivo, servis, pojištění, parkování dálniční známka apod.) se pohybují mezi 60 000 a 70 000 Kč. V případě dražších aut a větších nájezdů pak překračují i 100 000 Kč. S výjimkou paliva a parkování jde o fixní náklady – platíte je, ať najedete pět či dvacet tisíc kilometrů. Naproti tomu celoroční kupon MHD stojí 3 850 Kč.

Ještě praktičtější je sdílená mobilita: mikromobilita v centru, ride-hailing z jednání na jednání nebo krátkodobý pronájem auta přes carsharing. U všech služeb platí uživatel pouze tehdy, když dopravní prostředek skutečně potřebuje. Zvlášť u partnerských jízd – označovaných za moderní alternativu taxislužby – navíc získává čas, který může věnovat práci či zábavě, místo aby držel ruce na volantu. Podle citovaného průzkumu je mezi generacemi patrný znatelný rozdíl – za poslední rok využili ride-hailing lidé ve věku 18–40 let více než dvakrát častěji než jejich vrstevníci ve věku 41–75 let.

„Když si lidé uvědomí, že jejich auto stojí ladem 95 % času, ale denně pohlcuje peníze i prostor, stává se flexibilní mobilita pohodlnějším způsobem života. Sdílená doprava navíc snižuje dopravní zátěž měst. Naší ambicí je, aby se pro Čechy stala stejně samozřejmá jako objednání jídla v aplikaci. A i když tu stále existují zastánci současného, neefektivního způsobu osobní dopravy, data jasně ukazují, že zejména nejmladší generace už sdílenou mobilitu vnímá jako nový standard,“ říká Josef Rückl, generální manažer Bolt pro Česko a Slovensko.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám